SDP:n Kymäläinen: Muuntovirus tulee pysäyttää jo rajalle

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) on huolissaan Venäjän rajaliikenteen ja pahenevan koronatilanteen Suomelle aiheuttamasta uhkasta. Koronatilanne Suomessa on tällä hetkellä Euroopan parhaimmistoa. Nykytilanteeseen ei kuitenkaan pidä tuudittautua, sillä naapurimaissamme tautitilanne vaikeutuu nopeasti. Erityisesti uutiset koronamuuntoviruksista tuovat esiin uhkakuvia.

– Venäjän rajaliikenne on ehdottomasti saatava kuriin ja rajanylittäjät täytyy saada testeihin. Kiireellisin tehtävä virusmuunnoksen Suomeen leviämisen hidastamiseksi on rajoittaa nopeasti ja tehokkaasti matkailua ja parantaa rajojen terveysturvallisuutta. Muuntovirus tulee pysäyttää jo rajalle, Kymäläinen painottaa.

Suomessakin on jo saatu esimakua muuntoviruksen voimasta. Eräässä tapauksessa Suomeen Isosta-Britanniasta palannut nuori ei noudattanut karanteeniohjeistuksia, vaan tapasi tuttaviaan Suomeen saavuttuaan. Tästä seuranneessa tartuntaketjussa on löydetty noin kolmekymmentä jatkotartuntaa ja tehty noin 400 karanteenimääräystä. Tapauksesta kertoi tänään THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen. Vastaavien tapauksien estämiseksi on ryhdyttävä välittömiin toimiin.

– Sisärajan kautta saapuva liikenne tulee rajoittaa vain välttämättömään työmatkaliikenteeseen. Maahantulorajoitusten rinnalla tulee ottaa käyttöön tehostetut karanteeni- ja terveysturvallisuustoimenpiteet, jotta Suomessa ehditään saavuttaa riittävä rokotekattavuus. Suomessa on tähänkin asti tehty asiantuntijoiden mukaan hyviä ja oikea-aikaisia päätöksiä koronaviruksen etenemisen hidastamiseksi. Tällä määrätietoisella linjalla meidän on syytä jatkaa. Suomen kansalaisilla on perustuslaillinen oikeus poistua maasta ja saapua maahan, mutta terveysturvallisuudesta ei tule tinkiä, Kymäläinen päättää.