Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

SDP:n Kymäläinen: Liikenteen päästöjen vähentämisessä edetään alueellisesti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla

Ajankohtaista 17:53

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) pitää hyvänä sitä, että työ liikenteen päästöjen vähentämiseksi etenee. Tänään julkaistiin Fossiilittoman liikenteen tiekarttaa valmistelleen työryhmän loppuraportti, jossa eritellään liikenteen ilmastopolitiikan tavoitteita sekä toimenpide-ehdotuksia.

– Olemme sitoutuneet puolittamaan liikenteen päästöt 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan monipuolista keinovalikoimaa. On kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, että siirtymä vähäpäästöiseen ja vähitellen päästöttömään liikenteeseen toteutetaan alueellisesti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla. Päästövähennystoimien aiheuttamia kustannuksia täytyy kompensoida etenkin pienituloisille ja harvaan asutuilla seuduilla asuville, missä välimatkat ovat pitkiä ja oma auto käytännössä välttämätön, Kymäläinen painottaa.

Tutkimusten mukaan jo aiemmin päätettyjen päästövähennystoimien lisäksi vaaditaan uusia toimenpiteitä, jotta liikenteen päästöjen puolittaminen toteutuu. Nykyisillä keinoilla päästöt vähenevät arvioiden mukaan noin 37 %, joten jäljelle jäävän 1,55 megatonnin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi tarvitaan lisäkeinoja. Mahdollisia heti käyttöön otettavia konkreettisia toimenpiteitä esitellään tänään julkaistussa raportissa.

– Työryhmän raportissa ehdotetaan monia toimenpiteitä, joista monet ovat toteuttamiskelpoisia. Tiekartan jatkovalmistelussa on syytä pohtia, mikä on ehdotettujen toimenpiteiden hinta verrattuna niillä saavutettaviin päästövähennyksiin. On kuitenkin syytä huomata, että raportissa ehdotetut toimet ovat vasta työryhmän ehdotuksia, eivät poliittisia päätöksiä, Kymäläinen huomauttaa.

– Fossiilittoman liikenteen tiekartan valmistelu on tärkeää sovittaa yhteen muiden valmisteilla olevien prosessien kanssa. On keskeistä, että tiekartta, 12-vuotinen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma, liikenteen maksu- ja verojärjestelmän uudistus sekä logistiikan digitalisaatiostrategia täydentävät toisiaan ja toimivat yhdenmukaisesti samaa tavoitetta kohti, valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelun parlamentaarisen ohjausryhmän varapuheenjohtaja Kymäläinen päättää.