SDP:n Kymäläinen: Lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistusten koventaminen saatava valmiiksi ensi vaalikaudella

SDP:n lakivaliokunnan vastaava, kansanedustaja Suna Kymäläinen kiirehtii lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistusten koventamista ensi vaalikaudella.

– Lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistusten ja erityisesti törkeistä teoista tuomittavien minimirangaistusten koventamisen tarve on tunnistettu lakivaliokunnassa. Asia oli eduskunnassa käsittelyssä vielä tämän kauden viime hetkiin asti, sanoo Kymäläinen.

Käsitellessään seksuaalirikoksia koskevaa hallituksen esitystä lakivaliokunta teki eduskuntaryhmien yhteiseen sopimukseen perustuen muutosesityksen lapsen törkeän seksuaalisen hyväksikäytön minimirangaistuksen korottamiseksi. Tämän muutoksen jälkeen kyseisestä rikoksesta ei enää olisi voinut selvitä ehdollisella rangaistuksella.

– Ministeri Häkkänen, oikeusministeriö ja rikosoikeuden asiantuntijat katsoivat, ettei tällaista muutosta voida tehdä eduskuntakäsittelyssä hankkimatta perustuslakivaliokunnan kantaa. Lakivaliokunta lähetti siksi esityksen perustuslakivaliokuntaan, joka ei voinut asiaa käsitellä, koska sote-uudistus oli priorisoitu ensin käsiteltävien listalle. Sinne perustuslakivaliokuntaan tämä rangaistusten alarajojen nostaminen myös jäi, kun hallitus kaatoi itsensä.

– Olen todella pettynyt, että tämä koko eduskunnan yhdessä edellyttämä lakimuutos jäi toteutumatta. Ensi kaudella siihen täytyy palata ensi tilassa ja saada muutos tehtyä kiireellisesti, vaatii Kymäläinen.