SDP:n Kymäläinen: Lakipaketti paikkaamassa vuosien aukkoa valtion kokonaisturvallisuuden suojelemisessa

4.3.2019

Eduskunta hyväksyi viime viikolla lakipaketin koskien valtion kokonaisturvallisuuden turvaamista kiinteän omaisuuden siirrossa.

Jatkossa valtio pystyy laajempien lunastusoikeuksien lisäksi käyttämään etuosto-oikeuttaan silloin, kun kiinteistökauppaan voi liittyä kansallinen turvallisuusriski. EU:n ja ETA-alueen ulkopuolisiin sovellettavaa lupaprosessia tullaan taas käyttämään silloin, kun kolmansien maiden kansalainen suunnittelee kiinteistönostoa mistä tahansa päin Suomea.

SDP:n kansanedustaja, eduskuntaryhmän 2.varapuheenjohtaja Suna Kymäläinen on tyytyväinen hallituksen aktiivisuuteen asiassa. Kymäläisen oma lakiesitys kiinteistökauppojen sääntelystä päivittyy jo vuodelle 2014.

– Lakiesitysten kuvaamat riskitilanteet ovat skenaarioita, joihin viranomaisilla tulee olla valmius puuttua. 18 vuotta on menty ilman lainsäädäntöä ja rajoituksia. Valtion kyky tarttua kyberturvallisuuden kaltaisiin uhkiin on sekin ollut riittämätön nykyisessä muuttuneessa ulkopoliittisessa tilanteessa, Kymäläinen kertoo.