SDP:n Kymäläinen: Kuljetusyrityksille viimein tukea

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajan, kansanedustaja Suna Kymäläisen (sd.) mielestä on hyvä, että kuljetusalalle saadaan viimein tukea Ukrainan sodan aiheuttamien polttoaineen hintapaineiden vuoksi. Hallituksen varautumisen ministerityöryhmä päätti tänään ammattiliikenteen tukipaketista. Samalla Kymäläinen olisi kuitenkin halunnut nähdä keinovalikoimassa myös jakeluvelvoitteen väliaikaisen alentamisen, joka olisi tukimuotona kohdistunut jokaiseen autoilijaan näkymällä pumppuhintojen alentumisena ja ollut näin oikeudenmukainen kaikille.

– Ammattiliikennettä on kohdannut ennennäkemätön ahdinko näkemämme polttoaineiden, erityisesti dieselin hinnannousun vuoksi. On tärkeää sekä kuljetusyritysten, elinkeinoelämän toiminnan että koko Suomen huoltovarmuuden kannalta, että pidämme kuljetusalan pyörät pyörimässä. Edelleen jäävät kuitenkin löydettäväksi keinot, jotka helpottavat jokaisen autoilijan tilannetta, Kymäläinen toteaa.

Hallituksen nyt päättämään kokonaisuuteen sisältyy erillinen, enintään 75 miljoonan euron kustannustuki kuljetusyrityksille, Finnveran rahoitustuki sekä sähkö- ja kaasukäyttöisen kuorma- ja pakettiautokaluston hankintojen sekä liikennesähkön ja -kaasun julkisen jakeluinfrastruktuurin kehittämisen tuet, johon kokonaisuuteen varataan yhteensä 20 miljoonaa euroa. Laki kuljetusyritysten määräaikaisesta kustannustuesta valmistellaan pikaisella aikataululla työ- ja elinkeinoministeriössä. Lisäksi aiemman kompensaatiopaketin yhteydessä helmikuussa hallitus päätti ammattidieselin valmistelun aloittamisesta.

– On hienoa, että huolehdimme nyt tällä paketilla kuljetusalan toimintamahdollisuuksista. Työtä tavallisten kansalaisten toimeentulon turvaamiseksi hintojen noustessa tulee kuitenkin jatkaa. Polttoaineen hinta voi jo haitata monien työssäkäyntiä puhumattakaan vapaa-ajan liikkumisesta. Erityisen huolissani olen pienituloisista ja eläkeläisistä. Suurimmassa osassa Suomea oman auton käyttö on välttämättömyys, sillä vaihtoehtoja ei ole. Pidänkin ensiarvoisen tärkeänä, että hallitus etsii jatkossa tukitoimenpiteitä, jotka helpottavat myös tavallisten ihmisten arkea tässä poikkeuksellisessa tilanteessa, Kymäläinen päättää.