Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

SDP:n Kymäläinen: Itärata on koko Itä-Suomen elinvoiman elinehto

Ajankohtaista 13:18

Viime aikoina on käyty paljon keskustelua uuden itäisen raideyhteyden suunnittelusta, ja jotkut ovat jopa suoraan lytänneet Lentorata–Porvoo– Kouvola -linjausta, jota liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa uudeksi itäiseksi raidelinjaukseksi. Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) haluaa oikoa eräitä tähän liittyviä faktoja sekä muistuttaa, kuinka moni seikka tätä linjausta tukee.

– Itärata, eli Porvoon ja Kouvolan kautta kulkeva uusi raideyhteys olisi merkittävä edistysaskel koko Itä-Suomen elinvoimalle, ja sillä olisi merkittäviä kerrannaisvaikutuksia niin alueen talous- kuin työllisyyskehitykseenkin. Linjauksen vaikutusalueella on lähes kaksi miljoonaa ihmistä, 16 kaupunkia, 850 000 työpaikkaa, ja reitti kulkee kokonaisuudessaan seitsemän eri maakunnan alueella. Se lyhentäisi parhaimmillaan matka-ajan niin Joensuusta kuin Kuopiosta Helsinkiin noin kolmeen tuntiin. Päätös Itäradan rakentamisesta olisi merkittävä signaali koko alueen yrityksille siitä, että Itä-Suomeen kannattaa investoida, Kymäläinen huomauttaa.

Väyläviraston toukokuussa valmistuneen selvityksen mukaan Porvoon ja Kouvolan kautta kulkeva Itärata on selvästi kustannustehokkaampi vaihtoehto kuin Porvoosta Kotkan kautta Luumäelle kulkeva Itäinen rantarata. Itäradan kustannushyötysuhde (0,37) on lähes puolet korkeampi kuin Itäisen rantaradan (0,20). Kouvolaan suuntautuvan linjauksen investointikustannukset olisivat noin kolmanneksen pienemmät ja se hyödyttäisi sekä Karjalan radan että Savon radan liikennettä, toisin kuin Kotkaan suuntautuva rata. Se on siis veronmaksajienkin kannalta parempi vaihtoehto. Sitä myös tukevat kaikki Itäradan alueen kunnat, jotka ovat myös valmiita sitoutumaan rahoittamaan oman osuutensa suunnitteluhankeyhtiön kustannuksista.

– Olemassa olevien ratojen kehittäminen on ensisijaista ja Väyläviraston selvityksenkin valossa kaikkein kustannustehokkain tapa raideyhteyksien nopeuttamiseen, liikenneturvallisuuden parantamiseen ja pullonkaulojen poistoon. Olemassa olevien ratojen parantaminen onkin edellytys uuden nopean raideyhteyden rakentamiselle. Samanaikaisesti meidän on kuitenkin suunniteltava tulevaa. Itä-Suomi tarvitsee nopeaa raideyhteyttä ihan yhtä lailla kuin Länsi- sekä Keski- ja Pohjois-Suomi. Tähän on myös sitouduttu hallitusohjelmassa. Onkin tärkeää, että Itärata ja sen kehittäminen nostetaan nyt samalle viivalle muiden tulevien nopeiden junayhteyksien kanssa, Kymäläinen päättää.