SDP:n Kymäläinen: Itäradan hankeyhtiöneuvottelut vahvasti käyntiin

11.3.2021

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) tervehtii ilolla sitä, että tänään 11.3. on viimein aloitettu neuvottelut itäisen suunnan raidehankkeen edistämiseksi. Neuvotteluja käydään liikenne- ja viestintäministeriön johdolla suunnitteluhankeyhtiön perustamisesta investoinnista hyötyvien kuntien kanssa.

– On koko itäisen Suomen kannalta loistava uutinen, että hankeyhtiöneuvottelut ovat viimein käynnistyneet. Raideinvestoinnin vaikutusalueen maakunnilla on selkeä tahtotila Itä-Suomen elinvoiman edistämiselle tämän hankkeen kautta. Tästä kertoo myös kuntien laaja halukkuus hankeyhtiöneuvotteluihin osallistumiseen ja hankkeeseen sitoutumiseen, Kymäläinen korostaa.

Neuvotteluihin osallistuu liikenne- ja viestintäministeriön, valtiovarainministeriön ja Väyläviraston lisäksi yhteensä 18 kuntaa. Neuvotteluita käydään niin kutsutun Itärata-linjauksen, eli Lentorata–Porvoo–Kouvola -linjauksen pohjalta hankeyhtiön perustamiseksi, jonka tarkoituksena olisi hankkeen suunnittelu ja sen rahoittaminen rakennusvalmiuteen saakka.

– Hankkeen eteneminen on tärkeä merkki siitä, että itäistä Suomea kehitetään tasaveroisesti muun Suomen kanssa. Suurten raidehankkeiden osalta meidän on tarpeen katsoa pitkälle tulevaisuuteen ja tarkastella niistä saatavia mittavia hyötyjä pitkällä aikavälillä. Niiden myötä työssäkäyntialueet kasvavat, alueiden saavutettavuus paranee ja liikkumisesta tulee entistä kestävämpää. Samalla kun katsomme pitkälle tulevaisuuteen, meidän on kuitenkin myös tärkeää tässä hetkessä huolehtia nykyisestä raidekapasiteetista raideliikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantamiseksi, Kymäläinen päättää.