Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

SDP:n Kymäläinen: Investointiohjelmassa hyvät näkymät Kaakkois-Suomen liikenneyhteyksien ja elinvoiman kehittämiseen

Ajankohtaista 10:00

Suna Kymäläinen

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) on ilahtunut Väyläviraston tänään julkaisemasta investointiohjelmasta vuosille 2022–2029. Kyseessä on Väyläviraston ehdotus tulevien kahdeksan vuoden aikana käynnistettävistä uusista väylähankkeista. Erikokoisia ehdotettavia hankkeita on raide- tie- ja vesiliikenteen osalta ympäri Suomea.

– Olen erityisen tyytyväinen siihen, että investointiohjelmassa on tunnistettu väyläverkon parantamisen tarpeet Kaakkois-Suomen vaalipiirissä. Vaalipiirin alueella on paljon liikenneturvallisuuden, liikenteen sujuvuuden ja alueellisen saavutettavuuden kannalta kriittisiä kohteita erityisesti rataverkolla. Siksi onkin hienoa, että investointiohjelmaan on sisällytetty niin Imatran liikennepaikan kehittäminen, lisäraide Kotolahti–Mussalo-välillä Kotkassa, Vainikkalan ratapihan pienet kehitystoimenpiteet, matka-aikojen lyhentäminen Imatra–Joensuu ja Kouvola – Kuopio -väleillä, Lauritsalan liikennepaikan kehittäminen, välityskyvyn parantaminen ja nopeuden nosto Luumäki – Joutseno-välillä kuin nopeudennosto Luumäki – Vainikkala -välilläkin.

– Myös tiehankkeita osuu investointiohjelmasta vaalipiirin alueelle useita: Vt 6 Korian kohta (Hevossuo–Nappa), Vt 15 Kotka – Kouvola -välillä (1. vaihe) sekä Kotkan sisääntulotiellä, Hätinvirran lossin korvaaminen sillalla Puumalassa, sekä Vt 5 Savilahden silta Mikkelissä. Samoin Saimaan syväväylien parantaminen sisältyy ehdotettuun vesiväylien parantamishankkeiden kokonaisuuteen. Lisäksi perusväylänpidon rahoitusta ehdotetaan pieniin parannushankkeisiin eri puolilla vaalipiiriä, Kymäläinen hehkuttaa.

Vuosittain päivitettävä investointiohjelma liittyy viime vuonna hyväksytyn valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman, eli Liikenne 12 -suunnitelman toimeenpanoon. Ohjelma on laadittu suunnitelmassa määriteltyjen kriteerien mukaisesti. Parlamentaarisen ohjausryhmän varapuheenjohtajana toiminut Kymäläinen pitää tärkeänä, että yhdessä parlamentaarisesti sovittuja linjauksia aletaan panna toimeen.

– Samalla on tärkeää muistaa, että kyseessä on vain virkamiesten esitys, ei lopullinen totuus. Käynnistettävistä hankkeista tehdään päätökset talousarviokäsittelyn yhteydessä, ja viime kädessä hankkeiden rahoituksesta päättää eduskunta. Nyt onkin tärkeää, että Kaakkois-Suomen elinvoiman kannalta tärkeitä väylähankkeita saadaan mahdollisimman pian tulevina vuosina käyntiin, Kymäläinen päättää.