SDP:n Kymäläinen: Hallituksen sote-mallissa luotettavaa on vain tarve lisävalvonnasta

Viikonlopun aikana julkisuuteen nousseet Esperi Care-yrityksen ongelmat osuivat sote-mallin huolestuttavimpaan puoleen: julkisen terveyden muuttumiseen markkinoiden kauppatavaraksi.

”Valviran valtakunnalliseen selvitykseen johtaneet Esperi Caren puutteet vanhusten hoivassa ja henkilökunnan mitoituksessa eivät, surullista kyllä, ole ainoa esimerkki. Hoitoalan työntekijäjärjestöt Tehy ja Super ovat toistuvasti tuoneet esiin hoitajien sietämättömän työtahdin ja alalla kytevät ongelmat. Kentällä kuulemani tarinat vanhusten kohtalosta ovat vahvistaneet asiantuntijoiden sydäntä särkevää sanomaa.”, SDP:n kansanedustaja ja eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Suna Kymäläinen kertoo.

Pääministeri Sipilä ei hoivapalveluiden ulkoistamisessa ongelmia näe; ei, vaikka myöntää ulkoistamispäätösten johtaneen ”villeihin” käytäntöihin. Sipilä peräänkuuluttaakin kunnilta huolellisempia ulkoistamispäätöksiä, muttei silti lupaa niille lisäresursseja valvontajärjestelmiensä kehittämiseksi.

”Sen sijaan Sipilä tarjoaa ratkaisuksi yksityistämisen laajentamista ja kontrollin siirtämistä 18 maakunnan harteille. Siis keskitetympää hallintaa ja lisää hallittavia. Naiivia vai toiveajattelua?”, Kymäläinen kysyy.

”Etelä-Karjalassa Esperi Care aikoo perustaa kuusi uutta hoivakotia rakenteilla olevien hoivakotien lisäksi, myös muut palvelutuottajat ovat laajenemassa alueelle. Vaikka aluehallintovirastot eivät ole raportoineet suurista epäkohdista, Eksotessakin olisi syytä pohtia ulkoistamisten laajentamista ylipäänsä uudemman kerran. Samalla on kohdistettava huomio puutteisiin julkisella sektorilla, tartuttava hoitajapulaan sekä kehitettävä valvontaa.”

Yritysten voitontavoittelu henkilökunnan ja potilaiden kustannuksella ei ole kuntien saatikka omaisten vastuulla. Siksi SDP harkitsee omaa välikysymystä vanhustenhoidon tilasta.

”Tarvitsemme luotettavia ja kattavia sote-palveluita, emme villiä länttä ja saluunanvartijoita”, Kymäläinen toteaa lopuksi.