SDP:n Kymäläinen: Hallituksen lisätalousarvio turvaa joukkoliikennettä korona-aikaan

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) on tyytyväinen hallituksen päätöksestä tukea koronakriisistä kärsineitä joukkoliikenteen toimijoita. Hallitus päätti tänään neuvotteluissaan merkittävistä uusista liikennepanostuksista seitsemännessä lisätalousarviossa vuodelle 2020.

Hallitus esittää julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostoon ja kehittämiseen 100 miljoonan euron lisämäärärahaa vuodelle 2020 joukkoliikenteen toiminnan elvyttämiseksi ja kestäväksi kehittämiseksi. Lisäksi samalle momentille myönnetään 11 miljoonan euron lisämääräraha junaliikenteen ostoihin, jotta VR:n osto- ja velvoiteliikenteen jatkuminen voidaan turvata kysynnän vähenemisestä huolimatta.

– Joukkoliikenteelle myönnettiin kesäkuussa vuoden 2020 neljännessä lisätalousarviossa 100 miljoonan euron tuki, joka aiempien arvioiden mukaan korvaa alle puolet koronan aiheuttamista lipputulomenetyksistä. Nykyisten arvioiden mukaan lipputulomenetykset tältä vuodelta ovat vielä odotettuakin suuremmat, joten on tärkeää, että joukkoliikenteen toimintaedellytykset turvataan valtion rahoitusosuutta kasvattamalla sekä elvyttävillä kehittämistoimenpiteillä. Koronatilanteen vuoksi olen ollut erittäin huolissani siitä, millaiseen kurimukseen joukkoliikenteen toimijat ovat joutuneet. Kaikki toimet, joilla joukkoliikenteen toimintaa elvytetään, ovat tarpeellisia. Tämä on tärkeää myös hallituksen ilmastotoimien kannalta, Kymäläinen painottaa.

Joukko- ja junaliikenteen turvaamisen lisäksi lisätalousarviossa päätettiin kolmesta uudesta tiehankkeesta: vt 5 Hurus—Hietanen -tieosuuden kehittämiselle ehdotetaan 7 miljoonan euron valtuutta ja 400 000 euron määrärahaa, E18 Raisio—Naantali tiesuunnitteluun 4,2 miljoonan euron valtuutta ja 200 000 euron määrärahaa ja Parikkalan raja-aseman tiesuunnitteluun 150 000 euroa.

– Eteläkarjalaisena kansanedustajana olen erittäin ilahtunut Parikkalan raja-aseman tiesuunnittelun sisältymisestä lisätalousarvioon. Hanketta on maakunnassa odotettu pitkään, joten on hienoa, että se aloitetaan tiesuunnitelmalla, ja hallituksen syksyllä 2019 tekemän periaatepäätöksen mukaisesti Parikkalan nykyisen rajanylityspaikan avaamiseen kansainväliselle liikenteelle valmistaudutaan, Kymäläinen päättää.