SDP:n Kymäläinen: Hallitukselta tärkeää kompensaatiota bensan ja energian hinnannousulle

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) on tyytyväinen siihen, että hallitus on päättänyt kompensoida kallistuneita energia- ja polttoainekustannuksia kansalaisille ja yrityksille. Valtiovarainministeriö tiedotti hallituksen keinovalikoimasta tänään.

– On tärkeää, että hallitus on tunnistanut kansalaisten ja yritysten hädän. Polttoaineiden ja energian hinnat ovat nousseet tuntuvasti kuluneen vuoden aikana Suomessa ja Euroopassa, ja tilanteeseen on tarvetta reagoida. Olemme saaneet kuulla ja lukea toistuvasti tapauksista, joissa kallistuneet polttoainekustannukset jopa pahimmillaan muodostuvat esteeksi työssäkäynnille tai ihmiset eivät kykene maksamaan sähkölaskujaan. Tätä emme voi vain seurata vierestä, Kymäläinen painottaa.

Hallituksen kompensaatiotoimet painottuvat erityisesti liikenteeseen ja kohdistuvat kotitalouksiin, ammattiliikenteeseen sekä maatalouden yrittäjiin. Toimet sisältävät sekä lyhyen aikavälin että pidemmän aikavälin toimia. Tärkeimpinä keinoina Kymäläinen pitää erityisesti työmatkavähennyksen määräaikaista laajentamista sekä ammattidieselin valmistelun aloittamista. Työmatkavähennyksen enimmäismäärää korotetaan 8 400 euroon vuoden 2022 verotuksessa ja kilometrikohtaista matkakuluvähennystä oman auton käytöstä korotetaan 30 senttiin kilometriltä.

– Työmatkavähennyksen laajennus auttaa erityisesti haja-asutusalueilla, missä välimatkat ovat pitkiä ja oman auton käyttö välttämätöntä. Lisäksi pidän tärkeänä, että myös ammattiliikenteen ahdinkoon pyritään vastaamaan aloittamalla ammattidieselin valmistelu, minkä puolesta olemme liikenne- ja viestintävaliokunnassa puhuneet pitkään, Kymäläinen toteaa.

– Pidemmän aikavälin toimista tärkeä on myös kohdennetun tukijärjestelmän valmistelu, jolla pyritään vastaamaan muun muassa polttoaineiden markkinahintojen nousupiikkien kohtuuttomiin sosiaalisiin seurauksiin. Tämä kompensaatiopaketti onkin hyvä alku, ja tätä työtä meidän tulee jatkaa, Kymäläinen päättää.