SDP:n Kymäläinen: Eduskunnan lisäyksistä tärkeää tierahaa Etelä-Karjalaan ja Kaakkois-Suomeen

13.12.2022

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) on ilahtunut tänään julkaistuista eduskunnan lisäyksistä valtion ensi vuoden talousarvioon, eli niin kutsutuista joululahjarahoista. Valtiovarainvaliokunta julkaisi budjettimietintönsä tänään.

– Kaakkois-Suomeen saatiin rahoitusta kymmenelle tärkeälle liikennehankkeelle yli kahden miljoonan euron edestä. Etelä-Karjalaan näistä hankkeista osui viisi: Lappeenrantaan Mt 4081 Vehkataipaleentien kevyen liikenteen olosuhteiden parantamisen suunnitteluun 150 000 ja Mt 380 Iitiä—Juuresaho jalankulku- ja pyöräilyväylän suunnitteluun 170 000, Lemille Vt 13 parantamiseen ja tiesuunnitelman laatimiseen Uskin mutkien kohdalla 450 000 sekä Mt 380 Iitiäntien ja Toukkalantien suojatien keskisaarekkeiden rakentamiseen 200 000 ja Ruokolahdelle Oritlammen kohdalle Vt 6:n meluntorjuntaan 500 000 euroa. Maakuntavaltuuston puheenjohtajana olenkin erittäin tyytyväinen Etelä-Karjalan saantiin budjetin lisäyksissä. Pidän myös tärkeänä, että Etelä-Savossa rahoitusta sai kolme liikennehanketta ja Kymenlaaksossakin kaksi, Kymäläinen hehkuttaa.

Eduskunnan jakovaroja jaettiin tänä vuonna noin 50 miljoonaa euroa. Tästä valtaosa osoitettiin liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle eri puolilla maata sijaitseviin pienehköihin liikenneturvallisuutta, elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä sekä kävelyä ja pyöräilyä edistäviin hankkeisiin.

– Kaakkois-Suomen liikennehankkeiden lisäksi olen erittäin ilahtunut siitä, että valtiovarainvaliokunta on mietinnössään huomioinut sisävesien tilan parantamisen ja osoittanut 100 000 euroa Haapaveden tilan parantamiseen entisessä kotikunnassani Ruokolahdella, Kymäläinen kertoo.

– Vaalipiiriin saadun rahoituksen lisäksi olen myös valtakunnallisesti tyytyväinen siihen, että valiokunta on huomioinut joukkoliikenteen haastavan tilanteen ja lisännyt miljoona euroa kaupunkiseutujen julkisen henkilöliikenteen tukemiseen. Vuokralaiset ry:n hallituksen puheenjohtajana olen myös ilahtunut 150 000 euron lisäyksestä asumisalan järjestöjen neuvonnan rahoitukseen, Kymäläinen päättää.

Jaa sosiaalisessa mediassa