SDP:n Kymäläinen eduskunnan kyselytunnilla: ”hallituksen politiikka osuu kipeimmin lapsiperheisiin ja yksinasuviin”

21.12.2018

SDP:n kansanedustaja ja sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Suna Kymäläinen haastoi eduskunnan kyselytunnilla hallitusta sen pienituloisia köyhdyttävästä talouspolitiikasta.

– Suomessa on tällä hallituskaudella lähdetty kulkemaan huolestuttavaa polkua. Juuri julkaistun Tilastokeskuksen tulonjakotilaston mukaan suomalaisten eriarvoisuus on kasvavien tuloerojen myötä kasvussa. Viimeksi viime viikolla hallitus päätti yhä vain pitää indeksijäädytykset voimassa. Havahduttaako tämä puolueeton tutkimustulos miettimään tällä hallituskaudella harjoitettua politiikkaa? Kymäläinen kysyi pääministeriltä.

Kymäläisen johtama SDP:n lapsiperheköyhyystyöryhmä julkaisi viime vuonna oman toimenpideohjelmansa lapsiperheköyhyyden selättämiseksi.

– Esitimme mm. panostuksia maksuttomaan varhaiskasvatukseen ja maksuttomaan toiseen asteeseen, velkaneuvontaan ja sovitteluun sekä nuorisotakuun toteuttamiseen. Tässä olisi sellaisia kovia joululahjapaketteja, joita monissa perheissä toivottaisiin, Kymäläinen toteaa.

Erityisesti joulun alla perheiden taloudelliset haasteet uhkaavat käydä mahdottomaksi, kun asumismenojen ja lasten päivähoito- ja harrastusmaksujen ohella rahat pitäisi riittää joulun rakentamiseen.

SDP nosti eriarvoistumiskehityksen esiin jo vuosi sitten tekemässään välikysymyksessä. Myös johtavat sosiaali- ja terveysalan asiantuntijat ovat esittäneet huolensa köyhyyden ja tuloerojen kasvusta.

Kymäläinen penäsikin ministeri Saarikolta hallituksen valmiutta kääntää politiikan suunta vihdoin pienituloisia ja lapsiperheitä tukevaksi.

– Perjantaina salissa äänestetään lapsilisien sitomisesta indeksiin. Oletteko valmiit tukemaan tätä esitystä? Kymäläinen kysyi.