SDP:n Kymäläinen: Budjettiriihestä tärkeitä liikennepanostuksia Itä-Suomeen

1.9.2022

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) on tyytyväinen hallituksen päättämiin elintärkeisiin investointeihin itäisen Suomen elinvoiman vahvistamiseksi. Erityisesti raideliikennettä koskevat päätökset keräävät Kymäläiseltä kiitosta. Hallitus päätti budjettiriihessään valtion tulevan vuoden talousarviosta eilen ja tänään.

– Venäjän häikäilemätön hyökkäys Ukrainaan on kohdellut Itä-Suomea erityisen kovalla kädellä, kun sekä kauppa että turismi itärajan pinnassa ovat hidastuneet ja muun muassa Saimaan kanavaan suunnitellut investoinnit jouduttiin vallitsevassa tilanteessa perumaan. Onkin tärkeää, että valtio vastaa alueen hätään, Kymäläinen painottaa.

– Varsinkin hyvät liikenneyhteydet ovat alueen elinvoiman kannalta keskeisiä tekijöitä. Alueella on paljon teollisuutta, joka on riippuvaista etenkin toimivista raideyhteyksistä. Siksi olen erityisen tyytyväinen, että budjettiriihessä tehtiin päätös 31,1 miljoonan euron määrärahasta Karjalan radan parantamishankkeeseen. Hankkeeseen sisältyy Kouvolan ja Joensuun välillä monta osa-aluetta, joihin lukeutuu Lappeenrannan aseman välilaiturin korotus ja eritasoyhteys välilaiturille, Lauritsalan ratapihan raiteen sähköistys ja uuden veturinsäilytysraiteen osoittaminen, pohjoisen raiteen päällysrakenteen uusiminen Kouvola–Luumäki-välillä, tasoristeyksien järjestelyitä Imatra–Joensuu-välillä sekä ratasuunnitelma Imatra – Joensuu-välille. Erittäin ilahtunut olen myös Kutilan kanavan saamasta 12,5 miljoonan euron valtuudesta,Kymäläinen iloitsee.

Karjalan radan parantamishankkeen tavoitteena on liikenteen sujuvoittaminen, täsmällisyyden parantaminen, korjausvelan vähentäminen sekä liikenneturvallisuuden parantaminen rataosuudella. Se myös tukee Itäradan suunnittelutyötä. Kutilan kanavan hanke on tärkeä, sillä se yhdistäisi Pien- ja Suur-Saimaan Taipalsaaren Rehulassa.

Hallitus tukee Itä-Suomen elinvoimaa myös reagoimalla perusväylänpidon kustannustason nousuun. Perusväylänpitoon osoitettavalla 50 miljoonan euron tasonnostolla ja 15 miljoonan leikkausten perumisella turvataan kustannusten noustessa perusväylänpidon rahoitusta koko Suomessa, myös idässä. Lisäksi hallitus tarkastelee syksyn aikana budjettikäsittelyissä uudelleen jo käynnissä olevien hankkeiden valtuuksia nousseiden kustannusten valossa. Liikennepanostusten lisäksi Itä-Suomelle tärkeitä ovat hallituksen päättämät investointituet, koulutuspaikkojen lisäykset sekä matkailun tukeminen.

– Nyt tehtyjen päätösten lisäksi tulevaisuudessa on ensiarvoisen tärkeää saada rahoitus Luumäki-Imatra-ratahankkeen 2. vaiheen rakentamiselle, jossa kaksoisraidetta Imatralta Joutsenoon jatkettaisiin Luumäelle asti, kun hankkeen suunnittelu etenee rakennusvalmiuteen asti vuonna 2024. Tämä on keskeistä ennen kaikkea elinkeinoelämän mutta myös matkailun näkökulmasta, Kymäläinen päättää.