SDP:n Kvarnström: Uusi rahoitusmalli hyödyttää kaksikielisiä alueitamme

Kansanedustaja Johan Kvarnström (SDP) suhtautuu myönteisesti sote-uudistuksen rahoitusmalliin tehtyihin huomattaviin tarkennuksiin. Kvarnström tähdentää, että nyt kaksikielisyys otetaan paremmin huomioon ja eri alueiden erojen tasaus on kohtuullisempaa ja oikeudenmukaisempaa.

– Tärkeintä on kuitenkin se, että uudistus etenee järkevästi ja ilman yksityistämisvaatimuksia. Nyt ei myydä ulos suurta osaa ihmisille tärkeästä hyvinvointialasta, mikä oli riskinä edellisen oikeistohallituksen esittämässä uudistuksessa, Kvarnström sanoo.

Lausuntokierroksen ja hallituspuolueiden neuvottelujen jälkeen päädyttiin esitykseen, jossa sote-uudistuksen useisiin eri kriteereihin perustuvaa rahoitusmallia uudistetaan. Uuteen ehdotukseen sisältyvän tasausjärjestelmän mukaan eri hyvinvointialueiden rahoitus voi joko kasvaa enintään 200 euroa asukasta kohden tai vähentyä enintään 100 euro asukasta kohden nykyisestä. Aiemmassa ehdotuksessa lisäyksen ja vähennyksen raja oli enintään 150 euroa asukasta kohden. Käytännössä muutos tarkoittaa sitä, että hoidon ja hoivan rahoitus kasvaa ja valtio rahoittaa erotuksen.

– Olen erittäin tyytyväinen siihen, että hallitus saavutti yhteisymmärryksen sote-uudistuksesta. Uusi rahoitusmalli hyödyttää paljon paremmin kaksikielisiä maakuntiamme ilman, että meidän täytyy luopua tärkeästä tavoitteesta turvata hyvä hoito koko maassa, Kvarnström painottaa.

Resursseja turvata hoito molemmilla kansalliskielillämme vahvistetaan myös rahoitusmalliin sisältyvän kaksikielisyyspainokertoimen kautta.

Lisäksi neuvotteluissa ratkaistiin kysymys Varsinais-Suomen lisävastuusta kaksikielisen hoidon yhteistyön koordinoimisessa ja Länsi-Uudenmaan erityisvastuusta ruotsinkielisten hoitopalvelujen kehittämisessä.

– Meillä on Länsi-Uudellamaalla ja kotiseudullani Raaseporissa hyvää osaamista ruotsinkielisen hoidon järjestämisessä. Kannamme suuren vastuun hyvän ruotsinkielisen hoidon ja hoivan kehittämisestä koko maassa ja esimerkillä johtamisessa, huomauttaa Raaseporissa asuva kansanedustaja Johan Kvarnström.