SDP:n Kristiina Salonen siirtyy ulkoasiainvaliokuntaan

4.12.2019

Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) on valittu eduskunnan ulkoasiainvaliokuntaan. Hän siirtyy talousvaliokunnasta varsinaiseksi jäseneksi ulkoasianvaliokuntaan Jutta Urpilaisen (sd.) tilalle. Urpilainen aloitti viime viikolla työnsä Euroopan komissiossa kansainvälisistä kumppanuuksista vastaavana komissaarina.

Ulkoasiainvaliokunnan toimialaan kuuluu Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikka. Valiokunta käsittelee myös kauppa- ja kehityspolitiikkaa.

– Otan uuden tehtävän vastaan nöyrästi, mutta innolla. Valiokunnassa on valtava määrä poliittista kokemusta ja osaamista, sillä jäseninä on niin nykyisiä kuin entisiä puolueiden puheenjohtajia ja ministereitä. Ulkopoliittisesti maailma on monin tavoin murroksessa, sanoo raumalainen Salonen.

– Esimerkiksi Afrikka kehittyy ja kasvaa jatkuvasti ja kehitysnäkymät vaikuttavat myös Eurooppaan. Suomella on vahvaa erityisosaamista esimerkiksi kiertotaloudessa, vedenpuhdistamisessa ja koulutuksessa, jota tarvitaan Afrikan positiivisen kehityssuuntauksen tukemiseksi. Tämän kehityksen vahvistamiseksi Suomi aikoo myös laatia ensimmäisen Afrikka-strategiansa, jota aletaan valmistella heti EU-puheenjohtajuuskauden jälkeen, Salonen kertoo.