SDP:n Kristiina Salonen: Pikavippien suoramarkkinointikiellolle ja korkokaton alentamiselle jatkoa

Hallitus on esittänyt, että tilapäistä lakimuutosta kuluttajansuojalaista jatkettaisiin 30.9.2021 saakka. Tilapäisellä lakimuutoksella laskettiin vakuudettomien luottojen korkokattoa 20 prosentista 10 prosenttiin ja kiellettiin kulutusluottojen suoramarkkinointi. Korkokaton sääntelyllä on tuotu helpotusta taloudellisissa vaikeuksissa oleville ihmisille. Suoramarkkinointikiellolla on estetty kulutusluottojen ja pikavippien aggressiivinen markkinointi koronatilanteesta kärsiviä ihmisiä kohtaan.

Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) on tyytyväinen, että tilapäinen lakimuutos sai hallitukselta jatkoa.

– Joulun lähestyessä monissa kodeissa mietitään, miten rahat riittävät kaikkiin jouluhankintoihin. Koronakriisi on tuonut monille ihmisille vielä talouden heikkenemisen töiden loppumisen myötä. Ratkaisuja etsitään pahimmillaan pikavipeistä, jotka pahentavat rahatilannetta vain entisestään. Epävarma tilanne näyttää jatkuvan vielä pitkään ja siksi kaikki keinot velkaongelmien kasvun hillitsemiseksi ovat tärkeitä, Salonen toteaa.

Hallitus on sitoutunut kotitalouksien ylivelkaantumisen ehkäisemiseen. Salonen korostaa, että akuuttien toimenpiteiden lisäksi myös ylivelkaantumisen juurisyihin puuttumista tarvitaan.

– Pikavipit ovat usein viimeinen vaihtoehto, johon epätoivon hetkellä tartutaan. Pikavipit nykymuodossaan tulisi kieltää kokonaan, ja tarjota oikeasti apua taloudellisessa ahdingossa oleville. Pikavippejä tarjoavat yritykset ovat markkinoineet lainoja harhaanjohtavalla tavalla. Pikavippejä mainostetaan esimerkiksi pitkällä maksuajalla, mutta samalla kuluttajalle jätetään kertomatta lainan todelliset kokonaiskustannukset, jotka saattavatkin moninkertaistaa lainan kulut. Vaikka pikavippeihin liittyvä suoramarkkinointi on ollut korona-aikana lailla kiellettyä, on Kuluttajaliiton tekemän selvityksen mukaan sitä edelleen ollut laajasti havaittavissa, Salonen kertoo.

Koronatilanne on näkynyt esimerkiksi velkaneuvonnan tarpeen lisääntymisenä, kun lomautukset ja työttömyys ovat kasvaneet. Kaikki vaikutukset eivät vielä edes näy, sillä maksuhäiriöt tulevat viiveellä.

– Korkeiden korkojen maksun sijaan samalla rahalla voisi pienentää velkojaan maksusuunnitelman mukaisesti ja päästä lopulta pois stressaavasta tilanteesta. Talous- ja velkaneuvonnan tarve kasvaa tällaisina aikoina. Nopea pääsy neuvonnan piiriin auttaa saamaan talouden hallintaan ajoissa. Myös sosiaalisen luototuksen kaltaisia ratkaisuja voisi tarkastella osana tätä keinovalikoimaa laajemmin koko Suomessa, Salonen sanoo.