SDP:n Kristiina Salonen: Hallitus etenee kuten pitikin

24.2.2020

Kokoomuksen varapuheenjohtaja Antti Häkkänen moittii Lännen Median haastattelussa (23.2.) hallituksen politiikan linjaa. Kansanedustaja, eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja Kristiina Salonen sanoo nykyhallituksen linjan eroavankin tietoisesti kokoomuksen aiemmin ajamasta linjasta.

– Kansalaiset halusivat muutosta ja sitä työtä nyt tehdään. Emme halunneet jatkaa sellaista politiikkaa, jossa tehtiin koulutusleikkauksia ja heikennettiin työttömyysturvaa. Kokoomuksen peräänkuuluttamat ikävät päätökset eivät ole meille merkki oikeasta suunnasta, vaan päätökset, jotka luovat yhteiskuntaan luottamusta, hyvinvointia ja tulevaisuususkoa. Marinin hallitus satsaa siksi voimakkaasti hyvinvointiin, koulutukseen, työllisyyspalveluihin ja infraan, toteaa Kristiina Salonen.

Kansa antoi viime keväänä tukensa muutokselle, ja sitä hallitus on lähtenyt toteuttamaan. Lännen Median tuoreen kyselyn mukaan peräti 64 prosenttia suomalaisista luottaa hallitukseen ja sen valitsemaan linjaan.

– Tähän mennessä hallitus on jo tehnyt pienimpiin eläkkeisiin korotukset, poistanut epäoikeudenmukaisen aktiivimallin, palauttanut kaikille lapsille oikeuden täysiaikaiseen varhaiskasvatukseen ja sopinut perhevapaauudistuksesta. Ymmärrän, että kokoomuksen mielestä hallituksen politiikka on väärää, koska viemme esimerkiksi viimein vanhuspalvelulakiin sitovan henkilöstömitoituksen, jota kokoomus on vastustanut. Sen moitteen hallitus kyllä kokoomukselta kestää. Panostukset vanhustenhuoltoon on inhimillistä politiikkaa, jota kansan enemmistö odottaakin hallitukselta, muistuttaa Salonen.

– Suomen kaltainen pieni maa elää osaamisesta. Siksi paras vastaus tuleviin haasteisiin on pitää huolta suomalaisten osaamistasosta. Koulutukseen satsataan 350 miljoonaa euroa tänä vuonna. Oppivelvollisuuden laajentaminen ja maksuton toinen aste antaa kaikille nuorille tasavertaiset mahdollisuudet pärjätä työelämässä. Toinen aste kun on nykyajan peruskoulutus. Tulevaisuuspäätökset kasvavat korkoa, jota on nyt vain maltettava odottaa yhden vuoden budjettia pidempään, sanoo Kristiina Salonen.

Jaa sosiaalisessa mediassa