SDP:n Koskinen: Puolustuspolitiikassa sitouduttava parlamentaariseen valmisteluun

Puolustuksen pitkän aikavälin haasteita käsittelevän parlamentaarisen selvitysryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Johannes Koskinen (sd.) painottaa, että turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa tulee sitoutua parlamentaariseen valmisteluun tulevillekin vaalikausille. Koskinen osallistui puolustuspolitiikan näköaloja luotaavaan paneelikeskusteluun tänään 5.11. Finlandia-talolla. Keskustelu oli osa Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan vuosittaista pääseminaaria.

-Pidän välttämättömänä parlamentaarista, koko poliittisen kentän kattavaa valmistelutapaa turvallisuus- ja puolustuspolitiikan ydinsisältöjä määriteltäessä. Nämä asiat koskevat kaikkia suomalaisia, minkä vuoksi kansanedustuslaitoksella on vastaisuudessakin oltava olennainen rooli valmistelutyössä.

Koskinen myös muistutti, että toimiva ja uskottava puolustuspolitiikka vaatii katsomista pitkälle tulevaan, eikä aikajänne suunnittelussa voi rajoittua vain muutaman vuoden päähän.

– Puolustusratkaisumme perustuu koko maan puolustamiseen, yleiseen asevelvollisuuteen ja sotilaalliseen liittoutumattomuuteen. Nämä tulevat jatkossakin olemaan Suomen puolustuksen kulmakivet. Seuraava rahoituspäätös on merkittävä ja tulee ratkaisemaan, saavutetaanko tasapaino käytettävissä olevien resurssien ja 2020-luvun tavoitetilan kesken eli pystymmekö jatkossa rahoittamaan valitun puolustusratkaisun kestävän ylläpitämisen.