SDP:n Koskinen: Kokoomuksen vaihtoehtobudjetti käy pienituloisen kukkarolla

19.11.2019

Kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen toteaa, että kokoomuksen vaihtoehtobudjetissa näkyvät kokoomuksen arvovalinnat pienituloisten joutuessa maksumiehiksi.

Kokoomus julkaisi tänään oman vaihtoehtobudjettinsa. Niissä oppositio pääsee esittämään oman vaihtoehtonsa hallituksen talouspolitiikalle. Kokoomuksen arvovalinta näkyykin vahvasti puolueen vaihtoehdossa, jossa ylimitoitettujen veronkevennysten maksajiksi joutuvat niin opiskelijat kuin työttömätkin. Eduskunnan tietopalvelun laskemat osoittavat selvästi kokoomuksen politiikan suunnan.

– Veronkevennysten hyödyt valuvat suurituloisimmille, kun taas pienituloiset joutuvat maksumiehiksi. Kokoomuksen mallissa myös tuloerot kääntyisivät kasvuun, sanoo kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen.

Ansiosidonnainen työttömyysturva ei kokoomuksen mallissa enää kerryttäisi eläkettä. Miksi kokoomus haluaa rangaista työttömiä myös eläkkeiden heikentämisellä? Pidemmässä juoksussa tämä tulisi näkymään eläkeläisköyhyyden lisääntymisenä.

– Onneksi Rinteen hallituksen arvovalinta on toisenlainen. Nyt sosialidemokraattien johdolla hallitus vahvistaa pienituloisten asemaa ja kaventaa tuloeroja. Tämä on oikeudenmukaista talouspolitiikkaa, Koskinen päättää.

Jaa sosiaalisessa mediassa