SDP:n Koskinen: Hallitukselta laaja talouden pelastuspaketti

20.3.2020

Pääministeri Marinin hallitus on tänään julkistanut ensi vaiheen pelastuspaketin koronaepidemian koettelemalle taloudelle. Kaikkiaan noin 15 miljardin rahoitustoimilla turvataan terveydenhuollon toimintaedellytyksiä, vahvistetaan yritysten puskureita ja torjutaan kassakriisiä sekä tuetaan ihmisten toimeentuloa.

”Hallitus osoittaa nyt poikkeuksellisessa tilanteessa tarvittavaa johtajuutta ja ryhtyy toimiin ripeästi” sanoo kansanedustaja (sd) ja valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen.

”Näin rakennetaan siltaa ja luodaan yrityksille keino selvitä pahimman tilanteen yli. Meidän on tehtävä kaikkemme niin epidemian kuin myös siitä johtuvan taloudellisen kriisin torjumiseksi. Tämän vuoksi emme saa päästää konkurssiaaltoa syntymään ja työttömyyskierrettä valloilleen” Koskinen jatkaa.

Hallituksen paketin keskeisimmän osan muodostaa Finnveran Oyj:n kotimaan rahoitusvaltuuksien nostamisesta nykyisestä 4,2 miljardin eurosta jopa 12 miljardiin euroon. Hallitus on osana pakettia myös esitellyt 400 miljoonan lisätalousarvion, jossa mm. Business Finlandin suoraa yritysrahoitusta nostetaan 150 miljoonalla ja yritysten kehittämishankkeiden tukemiseen ehdotetaan 50 miljoonaa. ”Nämä myös osaltaan vahvistavat erityisesti Pk-yritysten toimintaedellytyksiä” Koskinen toteaa. Lisäksi turvataan terveyden ja hyvinvoinnin kannalta tärkeitä menoja.

Korona-epidemia on myös tuntunut raskaasti kuntien taloudessa ja siksi onkin hyvä, että hallitus on myös valmistelemassa kuntatalouden vahvistamista. ”Kunnat tuottavat merkittävän osan hyvinvointivaltiomme palveluista ja niillä on myös keskeinen rooli epidemiaan vastaamisessa” Koskinen sanoo ”Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että myös nämä resurssit voidaan turvata”.