SDP:n Korhonen: Vanhanen vähättelee työttömyyttä

SDP:n puoluesihteeri Ari Korhosen mielestä pääministeri Matti Vanhanen loukkaa työttömiä väittäessään, että talouskriisistä nouseminen on hoidettu ensi kesään mennessä.

– Tuntuu siltä, että pääministeri ei tiedä miten suomalaisilla oikeasti menee. Synkimpien ennusteiden mukaan työttömyys nousee peräti 14 prosenttiin. Pahimmillaan jopa yli 400 000 suomalaista olisi vailla työtä. Miten pääministeri voi näiden lukujen valossa väittää, että kriisi olisi jo hoidettu?, Korhonen kysyy.

Yksi hallituksen suurimmista virheistä on ollut sen ripustautuminen kiinni hallitusohjelmaan, mikä on estänyt reagoimisen muuttuneisiin olosuhteisiin. Hallitus ei ole asettanut työllisyyden hoitoa tärkeimmäksi tavoitteekseen. Tämä näkyy murheellisina tilastoina. Korhonen muistuttaa SDP:n esittäneen lukuisia täsmätoimia työllisyyden hoitoon, mutta hallituspuolueet ovat torjuneet esitykset.

– SDP esitti vaihtoehtobudjetissaan työllistämis-, koulutus- ja erityistoimiin lisäresursseja. Erityistoimia esitettiin nuorisotyöttömyyden torjuntaan. Lisäksi vaihtoehtobudjettimme sisälsi toimenpiteitä suomalaisen teollisuuden tukemiseksi ja uuden kasvun vahvistamiseksi.

Lisätietoja:
Ari Korhonen, p. 040 486 7438