SDP:n Korhonen ihmettelee porvarien vaalirahapuheita

SDP:n puoluesihteeri Ari Korhonen ihmettelee porvaripoliitikkojen yksisilmäisiä lausuntoja, joissa pyhitetään oikeiston työnantajatuki ja samalla vasemmiston palkansaajatuki leimataan arveluttavaksi.

– Pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) sekä kansanedustajat Sampsa Kataja (kok.) ja Mika Lintilä (kesk.) pitävät arveluttavana ay-liikkeen antamaa puoluetukea, koska ay-liikkeen jäsenmaksuilla on verovähennysoikeus. Herrojen on hyvä muistaa, että suurin osa oikeistopuolueiden saamasta rahoituksesta on myös verovähennysoikeudellista, Korhonen toteaa.

– Keskusta, kokoomus ja RKP saivat yhteensä satoja tuhansia euroja tukea TT-säätiöltä, jonka rahat on kerätty verovähennysoikeudellisista jäsenmaksuista. MTK:n ja sen alajärjestöjen toiminta perustuu samoin verovähennysoikeudellisiin jäsenmaksuihin. Yritykset vähentävät verotuksestaan puolueilta ostamiaan seminaarilippuja ja taidetta. Porvaripuolueille valuu myös verovapaata rahaa säätiöistä.

– Kaiken kukkuraksi keskeiset ministerit Jyrki Katainen (kok.) ja Paula Lehtomäki (kesk.) ottivat vastaan vaalirahaa veroparatiisiin rekisteröidyltä yritykseltä edellisissä eduskuntavaaleissa, Korhonen muistuttaa.

– Jos työnantajapuolen, säätiöiden ja yritysten verovähennysoikeudelliset tuet porvaripuolueille niputetaan yhteen, niin puhutaan paljon suuremmasta tuesta kuin palkansaajaliikkeen tuki vasemmistopuolueille, Korhonen huomauttaa.

Ari Korhonen vaatiikin porvaripuolueita selkiyttämään vihjailuaan.
– Pyrkivätkö keskusta ja kokoomus kieltämään palkansaajaliikkeen tuen puolueille, mutta sallimaan edelleen työnantajien ja yrittäjien verovapaat tuet, Korhonen kysyy.