SDP:n Kiuru: Suomen tuottavuus kasvuun älystrategioilla

Viestintäministeri Krista Kiurun mukaan Suomen tuottavuus saadaan kasvuun älystrategioilla. Kiuru kertoo, että hallitusohjelman mukaan jokaisen ministeriön on laadittava toimialalleen älystrategia.

Tavoitteena on julkishallinnon sähköisten palveluiden kehittämisen lisäksi se, että koko Suomen talouden ja tuottavuuden kasvua edistetään digitaalisten palveluiden avulla.

Julkishallinto voi olla tapauskohtaisesti niin lainsäätäjä kuin innovaatiorahoituksen järjestäjä taikka erilaisten toiminta-alustojen tarjoamisen edistäjä.

Suomessa on tuotettu ICT-alan laitteita ja ohjelmistoja pitkään. Sen sijaan sähköisten palveluiden tuotannossa Suomella on vielä paljon parannettavaa.

– Aiommekin parantaa suoritustamme sähköisten palveluiden tuotannossa ja käyttämisessä, totesi asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru puheessaan Stanfordin yliopistossa 17. tammikuuta järjestetyssä kansainvälisessä ”Empowerment through Learning in a Global World” -konferenssissa.

Kiurun mukaan liikenne- ja viestintäministeriön oma ICT-älystrategia aiotaan toteuttaa niin kutsuttuna palvelurintamana.

– Emme aio laatia perinteistä strategiaa vaan pyrimme saamaan aikaan uudenlaisen, verkostoitumiseen perustuvan jatkuvan toimintamallin. Verkostoon kuuluu laaja ja jatkuvasti laajeneva yksityisen ja julkisen sektorin toimijoiden joukko, Kiuru linjasi.

Kiurun mukaan tietotekniikan käytön leviäminen lasten ja nuorten keskuudessa muokkaa myös oppimiskäytäntöjä. Jos lapsilla ja nuorilla on taitoa ja mahdollisuuksia, he oppivat yhä enemmän koulun ulkopuolella vapaamuotoisesti käyttäessään tietotekniikan ja internetin tarjoamia mahdollisuuksia.

– Koulu ja sen ulkopuolella tapahtuva vapaamuotoinen oppiminen tulisi tuoda lähemmäksi toisiaan. Tämä edellyttää sitä, että koulussa on asianmukaiset yhteydet ja laitteet, ja ennen kaikkea sitä, että opettajilla on valmius käyttää oppimisen tukena verkkopalveluita, Kiuru huomautti.

”Empowerment through Learning in a Global World” -konferenssin järjestivät Helsingin yliopiston koordinoima CICERO Learning -verkosto, Stanfordin yliopiston H-STAR -instituutti ja Suomen Los Angelesin konsulaatti. Konferenssin tarkoituksena on edistää suomalais-amerikkalaista yhteistyötä, jolla pyritään kehittämään korkeatasoista koulutusta ja tulevaisuuden taitoja molemmissa maissa.