SDP:n Kiuru ihmettelee hallituksen silmänkääntötemppua

Suomen hallitus on muuttamassa selkeästi kehityspolitiikan linjaansa, jos se toteuttaa aikeensa vähentää kehitysyhteismäärärahoja ja muuttaa niiden laskentatapaa. Suomen uskottavuus kehitysyhteistyökumppanina asetetaan vaakalaudalle tällaisilla silmänkääntötempuilla.

– Suomen on turha vakuuttaa uskottavuuttaan YK:n turvallisuusneuvoston jäsenenä.

Hallitus vaarantaa Suomen pitkäaikaisen pyrkimyksen päästä YK:n turvallisuusneuvoston jäseneksi. Kuka oikeasti uskoo sellaiseen toimintaa, jossa kansallinen sitoutuminen ja pitkäaikainen linja muutetaan yhdessä hujauksessa, ihmettelee kansanedustaja Krista Kiuru.

Ulkoministeriön hallinnonala muodostaa vain noin kaksi prosenttia valtion menoista, silti hallitus suunnittelee, että juuri tästä osuudesta maksatetaan kaksi kolmasosaa aiotuista leikkauksista. Tällainen globaalin vastuun kantamatta jättäminen ei voisi osua huonompaan ajankohtaan. Talous-, ilmasto- ja ruokakriisien vuoksi avuntarvitsijoiden määrä on kasvanut lähes räjähdysmäisesti.

– Puolustusmäärärahoja ollaan yhä nostamassa. Lisäksi hallituksella on pokkaa pohtia mittavia veroalennuksia. En voi kuin ihmetellä näitä sinivihreitä-linjauksia, puuskahtaa Kiuru.

Hallitus on aiheuttanut ongelmia kehitysyhteystyösektorilla aiemminkin.
Nykyisen hallituksen aikana kehitysyhteistyön pitkäjännitteisyys on hävinnyt, politiikasta on tullut salailevaa, kohdemaiden kanssa tehtävä yhteistyö on yksipuolistunut ja kehitysyhteistyössä on alettu suosia suomalaisen teknologian vientiä kohdemaiden todellisiin tarpeisiin vastaamisen sijaan.

– Ja tämä kaikki sen hallituksen aikaansaannoksina, jossa Vihreät ja RKP ovat mukana! Käsittämätöntä, että hekin ovat lähteneet tällaiselle kylmälle linjalle, ihmettelee Krista Kiuru.