SDP:n Kimmo Kiljunen: Ulkoasianvaliokunnan puheenjohtajuus ei ole paikka puoluepoliittisille linjauksille

– Jussi Halla-aho (ps) toimittuaan viikon eduskunnan ulkoasianvaliokunnan puheenjohtajana, teki tänään Ylen Ykkösaamussa huolestuttavia linjauksia, josta tuli kuva, että ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajuus antaisi hänelle tilan tuoda etusijalle perussuomalaisia linjoja Suomen ulkopolitiikassa. Onko asema ymmärretty väärin? Eduskunnan ulkoasianvaliokunnan tehtävänä ei ole tehdä puoluepoliittisia linjauksia, vaan siellä ilmaistaan eduskunnan näkemyksiä Suomen ulkopolitiikasta yhdessä, toteaa SDP:n kansanedustaja Kimmo Kiljunen.

Halla-aho käytti haastattelussa puheenvuoron, jossa hän totesi, ettei turvapaikanhakeminen ja sen myötä Suomeen jääminen ole ihmisoikeus, vaan etuoikeus.

– Turvapaikan hakeminen on perusihmisoikeuksia. Olemme sitoutuneet antamaan turvapaikan vainotuille, jotka eivät kotimaassaan saa suojaa, jatkaa Kiljunen.

Halla-aho kritisoi Saksan liittokansleri Olaf Scholzia varomattomista kommenteista Ukrainan tilanteeseen liittyen. Kiljunen pitää ongelmallisena, että Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja lähtee arvotelemaan eurooppalaisia johtajia, kun he aidosti yrittivät löytää diplomaattisia keinoja Ukrainan ja Venäjän tilanteen ratkaisemiseksi.

– Tälle tielle ei pidä lähteä ollenkaan, päättää Kiljunen.