SDP:n Kimmo Kiljunen rohkaisee pääministeriä nostamaan esiin Pohjois-Makedonian ja Albanian EU-jäsenyysneuvotteluiden aloittamisen

On kulunut kaksi vuotta siitä, kun komissio näytti vihreää valoa Pohjois-Makedonian ja Albanian jäsenyysneuvotteluiden aloittamiselle. Neuvotteluita ei ole kuitenkaan aloitettu, sillä Bulgaria vastustaa laajentumista prosessista riippumattomista syistä. Samoin Bosnia-Hertsegovina ja Kosovo ovat jumissa EU-jäsenyyshankkeensa kanssa ja Serbian ja Montenegron neuvottelujen eteneminen on pysähtynyt. Tyytymättömyys alueella kasvaa ja EU menettää uskottavuuttaan.

Eurooppalaiset sosialidemokraattiset parlamentaarikot kokoontuivat Sarajevossa 16.-18.6 tukeakseen EU:n laajentumista Länsi-Balkanille. Pääministeri Sanna Marin on vierailemassa alkuviikosta alueella. Kansanedustaja Kimmo Kiljunen vetoaa pääministeriin, että Suomen hallitus ilmaisee vahvan tukensa jäsenyysneuvotteluiden käynnistämiselle Pohjois-Makedonian ja Albanian kanssa. Olisi sääli, että Länsi-Balkanin maiden jo parikymmentä vuotta avoinna ollut EU -jäsenyysperspektiivi jäisi Ukrainan, Moldovan ja Georgia perustellun jäsenyyspyrkimyksen alle.”

On tärkeä muistuttaa Länsi-Balkanin maita siitä, että heillä on jäsenmaiden tuki takanaan. Tämä on tärkeää alueen vakauden ja laajemmin Euroopan turvallisuuskehityksen kannalta, Kiljunen muistuttaa.

Lisätietoja
Jelena Simic, hankevastaava, Kalevi Sorsa -säätiö jelena.simic@sorsafoundation.fi +358505529965
Kimmo Kiljunen kimmo.kiljunen@eduskunta.fi +358505113088