SDP:n Kimmo Kiljunen: Panostukset pohjoiseen ulottuvuuteen edistävät Suomen vakautta

Kansanedustaja, Euroopan neuvoston varapuheenjohtaja Kimmo Kiljunen (sd.) tukee budjettiriihen päätöstä panostaa Itämeren, Barentsin ja arktisen alueen yhteistyön vahvistamiseen. Hallitus esittää ulkoministeriölle pohjoisen ulottuvuuden kumppanuuksiin 2 milj. euron lisäpanostusta vuodelle 2022.

– EU:n ja Venäjän suhteet ovat koetuksella. Kun arktisen alueen poliittinen ja sotilaallinen merkitys ainoastaan kasvavat, on Suomenkin oltava hereillä. Avoin tiedonvaihto ja keskustelu ovat yhteisymmärryksen parhain tae, Kiljunen pohtii.

Kiljusen mukaan Itämeren alueen turvallisuuspoliittisen vakauden ja kestävän kehityksen edistäminen edellyttää aktiivista yhteistyötä Pohjoismaiden, Venäjän ja Baltian maiden kanssa.

– Pohjoinen ulottuvuus ja Arktinen neuvosto tarjoavat Suomelle mahdollisuuksia edistää lännen ja Venäjän dialogia sekä tukea käytännönläheistä yhteistyötä. Esimerkiksi ympäristön osalta on vesistöjen suojeluun ja ydinturvallisuuteen liittyviä rajat ylittäviä kysymyksiä, kun kauppa- ja sotilasliikenne lisääntyvät Jäämerellä, Kiljunen kommentoi.

Suomi ottaa vastaan Barentsin euroarktisen neuvoston puheenjohtajuuden vuosille 2021-2023.

– Puheenjohtajamaana meillä on hyvä tilaisuus seurata ja vaikuttaa Barentsin ja Pohjoisen jäämeren alueen asioihin esimerkiksi ympäristön, liikenteen, terveyden ja kulttuurin aloilla. Myös saamelaisten asemaa on tärkeää edistää Barentsin alkuperäiskansatyöryhmän kautta, Kiljunen linjaa.