SDP:n Kimmo Kiljunen: Lakimuutos olisi korjannut yksityisen pysäköinninvalvonnan ongelmia

SDP:n Kimmo Kiljunen jätti syyskaudella 2021 lakialoitteenpysäköinninvalvonnasta annetun lain muuttamisesta. Aloitteessa esitettiin pysäköinninvalvonnan rajaamista julkiseksi tehtäväksi. Yksityisessä pysäköinninvalvonnassa ilmenee toistuvasti ongelmia, eniten kansalaiset parjaavat kohtuullisuusharkinnan puutetta ja virheellisesti annettuja pysäköintisakkoja. Lakialoite sai poikkeuksellisen laajan tuen myös kansanedustajilta; senallekirjoitti 122 kansanedustajaa, Kiljunen kertoo.

Eduskunnan lakivaliokunta käsitteli lakialoitetta ja lähettioikeusministeriölle kirjeen, jossa se totesi yksityisen pysäköinninvalvonnan olevan aihealueena tärkeä samoin kuin lakialoitteessa esitetyt näkökohdatkin. Edelleen lakivaliokunta katsoi, ettei yksityisen pysäköinninvalvonnan perustuminen vain oikeuskäytännöissä omaksuttuihin linjauksiin erityislainsäädäntöön sijasta ole selkeä toimintatapa. Kiljunen muistuttaa, että samaan viittaavat myös lukuisat yksityisten pysäköintiyritysten määräämistä virhemaksuista Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tehdyt valitukset ja oikeusistuimiin viedyt riita-asiat.

Kiljunen penäsi kirjallisessa kysymyksessään kesäkuun 2022 alussa oikeusministeriltä toimia lakimuutoksen edistämiseksi. Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r.) torjui lakimuutoksen toteamalla lyhyesti, että pysäköinninvalvontaa koskevaan lainsäädäntöön liittyviä säädöshankkeita ei ole vireillä oikeusministeriössä.