SDP:n Kimmo Kiljunen: Harhaanjohtava markkinointi ahdistaa yrittäjiä

SDP:n Kimmo Kiljunen jätti ministerille kirjallisen kysymyksen yrityksiin kohdistuvasta harhaanjohtavan markkinoinnin ja palveluihin liittyvän huijaamisen torjumisesta.

Kiljunen näkee puhelinmarkkinointipalveluihin usein liittyvän harhaanjohtamisen ja suoranaisen huijaamisen laajempana, usein piiloon jäävänä ilmiönä, jonka torjuminen vaatii konkreettisia toimia.

– Kaupparekisterin mukaan viime vuonna perustettiin 41 009 uutta yritystä. Väestöryhmistä maahanmuuttajat ryhtyvät yhä useammin yrittäjiksi ja vuonna 2021 Suomessa oli yli 10 000 maahanmuuttajien perustamaa yritystä, Kiljunen toteaa.

Harhaanjohtava markkinointi kohdistetaan tietoisesti varsinkin uusiin yksinyrittäjiin ja maahanmuuttajayrittäjiin, koska heiltä puuttuu kontaktit, osaaminen ja resurssit tarkistaa puhelinmyyntipalveluiden oikeellisuus. Lisäksi maahanmuuttajilla on usein puutteellinen kielitaito.

– Vilpilliset markkinoijat soittavat yrittäjälle heti yrityksen perustamisen jälkeen. Myyjä kyselee aluksi yritystietoja tarkistusmielessä. Lisäksi tarjotun palvelun nimi on hyvin lähellä olemassa olevaa palvelua, esimerkiksi 118-numerohakua. Palvelu on hinnoiteltu pariksi sadaksi euroksi ja yrittäjää maanitellaan puhelimessa, kunnes hän myöntyy, Kiljunen selventää.

Jälkeenpäin myyjän tavoittaminen ja tilauksen peruminen on usein jopa mahdotonta. Välttyäkseen uhkaavalta saatavien perinnältä ja merkinnältä luottotietorekisteriin suurin osa maksaa laskun, vaikka kokee tulleensa huijatuiksi. Oikeudenkäynteihin ei ole varaa ja kokemus huijatuksi tulemisesta hävettää, siksi rikosilmoitusta ei tehdä ja tapaukset jäävät tutkimatta.

– Laskusummat ovat pienehköjä, mutta ne kohdistuvat suureen joukkoon yrittäjiä. Näin laskuista kertautuu huomattava summa vilpillisesti toimiville markkinoijille. Me kaikki hyödymme yrittäjyydestä, siksi on oltava keinoja harhaanjohtavaa markkinointipuhelinmyyntiä vastaan, Kiljunen päättää.

Kiljunen kysyy ministeriltä kirjallisessa kysymyksessään:

– Millainen tilannekuva ministerillä on yrityksiin kohdistuvasta harhaanjohtavasta markkinoista ja palveluihin liittyvästä huijaamisesta?

– Näkeekö ministeri tarvetta ryhtyä lainsäädännön uudistuksiin harhaanjohtavan markkinoinnin ja huijaamiseen estämiseksi?