SDP:n Kimmo Kiljunen: Hallitukselta tarpeellinen lisärahoitus kansalaisjärjestöjen työlle rauhan ja kansainvälisen yhteistyön edistämiseksi

Kimmo Kiljunen: Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan tavoitteita tukevien kansalaisjärjestöjen merkitys suurempi kuin koskaan

Ulkoasianvaliokunnan jäsen, kansanedustaja Kimmo Kiljunen (sd) iloitsee hallituksen esittämästä lisärahoituksesta valtakunnallisten rauhantyön ja ulkoministeriön toimialan järjestöille. Hallitus esittää yhteensä 0,4 miljoonaa euron lisäystä järjestöjen yleisavustuksiin vuoden 2020 talousarvioon.

—  Kansalaisjärjestöt tekevät arvokasta työtä rauhaa, kestävää kehitystä ja kansainvälistä yhteistyötä koskevan kansalaiskeskustelun ja asiantuntijuuden edistämiseksi. On tärkeää, että tämä työ tunnustetaan täysimääräisesti. Hienoa, että hallitus on osoittaa tukensa esittämällä lisärahoitusta, Kiljunen kiittelee.

—  Nykypäivän pienevässä ja epävakaassa maailmassa moniäänisen keskustelun vaaliminen vaatii kunnon panostuksia myös Suomessa. Emme voi eristäytyä vaan meidän tulee rakentaa yhteistyön maailmaa, missä kansalaisyhteiskunnalla on oma tärkeä tehtävänsä, Kiljunen linjaa.

Avustukset kohdennetaan valtakunnallisille rauhantyötä tekeville ja ulkoministeriön toimialan kansalaisjärjestöille tavoitteenaan tukea ihmisoikeuksien toteutumista, demokratiaa ja sosiaalisesti kestävää yhteiskuntaa sekä kestävää kehitystä.

—  Kansalaisjärjestöjen toiminnan tukeminen toteuttaa hallitusohjelman lupausta Suomen kansainvälisestä roolista tasa-arvon, demokratian ja monenkeskisen yhteistyön puolesta. Meidän tulee ymmärtää esimerkiksi globaalin turvattomuuden ja muuttoliikkeiden keskinäisyhteys, ja olen varma, että hallituksen lisärahoitus vahvistaa järjestökentän ääntä tässä keskustelussa, Kiljunen painottaa.

Kansanedustaja Kimmo Kiljunen on ulkoasiainvaliokunnan ja suuren valiokunnan jäsen sekä Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja.