SDP:n Kimmo Kiljunen ajaa lakialoitteella kansalaisaloitemenettelyn parantamista

SDP:n kansanedustaja Kimmo Kiljusen tänään 25.11. eduskunnan lähetekeskustelussa oleva lakialoite tähtää kansalaisaloitelain 5 §:n 2 momentin muuttamiseen. Kiljunen esittää, että nykyisen kansalaisaloitemenettelyn rinnalle luodaan menettely, jossa 10 000 allekirjoitusta kerännyt kansalaisaloite käsitellään samalla tavalla kuin kansanedustajan tekemä kirjallinen kysymys.

– Kansalaisaloitteet otettiin käyttöön 2012, koska niiden nähtiin edistävän kansalaisten äänen tulemista kuulluksi ja osaksi päätöksentekoa. Myös kansalaiset ovat suhtautuneet positiivisesti kansalaisaloitteiden myötä auenneeseen vaikuttamismahdollisuuteen. Tästä huolimatta aloitemenettely on jäänyt tehottomaksi keinoksi lainsäädännössä, kun vain muutama aloite on johtanut lakimuutokseen. Rinnakkaismenettely takaisi sen, että aloitteentekijät saisivat ehdotukseensa vähintäänkin vastauksen ministeriltä, Kiljunen tähdentää.

Lisäksi lakialoitteessa esitetään kansalaisaloitteen allekirjoitusten keräysajan pidentämistä 12 kuukauteen.

– Nimien keräysajan pidentäminen poistaisi sen, että esimerkiksi vuodenajat, loma-ajat tai julkinen keskustelu voivat vaikuttaa ratkaisevasti kansalaisaloitteen menestymiseen. Nyt suuri osa kansalaisaloitteista raukeaa, koska niihin ei ehditä kerätä tällä hetkellä vaadittua 50 000 allekirjoitusta kuuden kuukauden määräajassa. Allekirjoituksen kerääminen on usein vaativa tehtävä, ja siksi keräysajan pidentäminen olisi myös tarpeen, Kiljunen päättää.

Linkki lakialoitteeseen: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lakialoite/Sivut/LA_3+2020.aspx