SDP:n Kim Berg: Pohjoismaiden asetettava tasa-arvotyö etusijalle

Pohjoismaiden neuvosto kokoontui tällä viikolla vuosittaiseen istuntoonsa. Kokous järjestettiin poikkeuksellisesti kokonaan etäyhteyksillä. Hyvinvointi Pohjolassa -valiokunta sai vieraakseen Tanskan tasa-arvo ja pohjoismaisen yhteistyön ministerin Mogens Jensenin (S). Jensen totesi esittelypuheessaan, että tasa-arvo on kaikissa Pohjoismaissa yksi tärkeimmistä painopistealueista. Kansanedustaja Kim Berg (SDP) halusi nostaa valiokunnan kokouksessa esiin nimenomaan tasa-arvon työelämässä.

Ministeri Mogens Jensen aloitti puheensa sanomalla, että hän on ylpeä siitä, että tasa-arvo-ohjelma on Pohjoismaissa laajennettu koskemaan myös HBTQL-oikeuksia. Jensen kertoi myös, kuinka koronakriisi lisää eriarvoistumista monilla alueilla. Esimerkkeinä Jensen mainitsi työmarkkinat, terveyden ja lähisuhdeväkivallan. Kansanedustaja Kim Berg puolestaan nosti puheessaan esiin työmarkkinoiden tasa-arvon.

– Suomen terveydenhuollossa nähdään kehityskulku, jossa monet terveydenhuollon ammattilaiset harkitsevat ammatin vaihtoa. Tämän lisäksi meillä on ollut vaikeuksia saada nuoria valitsemaan hoitotyö ammatikseen. Hoitoala on koettu hyvin raskaaksi, erityisesti nyt koronaepidemian aikana. Valitettavasti myös palkkataso on liian alhainen. Tämä koskee erityisesti hoitotyötä tekeviä naisia. Siksi tämä on myös tasa-arvokysymys, joka meidän on Pohjoismaissa asetettava etusijalle, painotti kansanedustaja Kim Berg (SDP), joka on Hyvinvointi Pohjolassa -valiokunnan varajäsen.

Ministeri Jensen lisäsi, että koronaepidemia vaikuttaa moniin aloihin. Tanskassa ei ole vielä nähtävillä sellaista suuntausta, jossa huomattavan monet hoitajat haluaisivat vaihtaa ammattia. Jensenin mukaan ratkaisevan tärkeä kysymys on naisten ja miesten välinen palkkaero. Huomiotta ei voi myöskään jättää työpaikoilla tapahtuvaa seksuaalista häirintää. Jensen on kuitenkin iloinen Pohjoismaissa parhaillaan tehtävästä yhteistyöstä tasa-arvoisten palkkojen saavuttamiseksi ja naisten määrän lisäämiseksi johtotehtävissä.

– Me otamme oman tasa-arvon edistämisen erittäin vakavasti oman valiokuntamme vuoden 2021 työsuunnitelmassamme. Ensi vuoden tavoitteemme on, että Pohjoismaat edistävät työmarkkinoiden tasa-arvoa ja sitä, että samasta työstä maksetaan samaa palkkaa. Lisäksi on torjuttava seksuaalista häirintää ja sukupuoleen perustuvaa väkivaltaa sekä purettava toimimattomia valtarakenteita, Berg mainitsi esimerkkeinä.

Suomi aloittaa Pohjoismaiden ministerineuvoston puheenjohtajuuskautensa vuonna 2021. Jatkamme työtämme, ja tavoitteenamme on, että Pohjolasta tulee maailman integroiduin ja kestävin alue.

– Puheenjohtajuuskausi tulee olemaan hyvin mielenkiintoinen. Olen ylpeä myös siitä, että pääministeri Sanna Marin (SDP) kertoi ensi vuoden linjauksiin sisältyvistä suuntaviivoista aktiivisen yhteistyön kehittämiseksi. Näin Pohjolasta luodaan entistä vihreämpi, kilpailukykyisempi ja sosiaalisesti kestävämpi, Berg päätti.