SDP:n Kim Berg: Pohjanmaa pääsi mukaan EU-kaupunkikehittämiseen

Vaasa, Seinäjoki ja Kokkola on otettu mukaan kestävän kaupunkikehittämisen hankkeeseen, jolla mahdollistetaan kaupunkien ja valtion tiiviimpi yhteistyö tutkimuksen, kehityksen ja innovaatioiden tueksi. Kansanedustaja Kim Berg (sd) pitää pohjalaisten kaupunkien mukaan ottamista EU-taustaiseen hankkeeseen hienona uutisena.

– Sopimuksilla kehitetään innovaatiotoiminnan ekosysteemejä eli tiiviitä yhteistoimintaverkostoja, vahvistetaan osaamiskärkiä ja lisätään vaikuttavuutta. Samalla kootaan tutkimusta ja sitä hyödyntäviä verkostoja isommiksi osaamiskeskittymiksi, Kim Berg iloitsee.

Sopimukset solmitaan pääkaupunkiseudun sekä muiden yliopistokaupunkien ja yliopistokeskuskaupunkien kesken. Pohjalaisten mukaan tulon myötä ekosysteemissä on nyt 18 kaupunkia. Mukana on erilaisia suomalaisia alueita ja kaupunkeja, joissa jokaisessa on erilaista osaamispotentiaalia.

Ekosysteemisopimukset toteutetaan osana uutta EU:n alue- ja rakennepolitiikan 2021-27 ohjelmaa, joka toteuttaa EU:n kestävän kaupunkikehittämisen tavoitteita Suomessa. Kuluvalla kaudella kestävää kaupunkikehittämistä on toteutettu Suomen kuuden suurimman kaupungin kesken.

Ekosysteemi tuo yhteen yritykset, korkeakoulut, tutkimuslaitokset ja rahoittajat vauhdittamaan innovaatioita, uutta liiketoimintaa ja ratkaisuja asukkaiden hyvinvointiin. Verkostojen avulla suomalaiset toimijat voivat omaksua myös nopeasti muualla tuotettua tietoa ja osaamista.

– Erityisenä tavoitteena on hyödyntää kaupunkien isot tulevaisuusinvestoinnit innovaatioiden kehitysalustoina, Berg sanoo.