SDP:n Kim Berg: Palkkaharmonisointi on välttämätön ensimmäinen askel

20.1.2022

Aluevaalit ovat nostaneet esiin yhteisen huolen sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden asemasta. Lähes kaikki keskusteluun osallistujat ovat osoittaneet huolensa sekä tahtonsa parantaa alan vetovoimaisuutta. Tarvitsemme tätä keskustelua, ja sitäkin enemmän ratkaisuja.

Yhdeksi merkittäväksi tavaksi lisätä alan houkuttelevuutta on esitetty palkkaharmonisointia. Ensimmäisenä askeleena palkat tulee harmonisoida työtehtävän mukaan korkeimmalle palkkatasolle. Tämä ei yksin riitä. Tarvitsemme palkkaharmonisoinnin lisäksi myös pidemmän aikavälin suunnitelman palkkojen nostamiseksi.

Historia on osoittanut kolmikantaneuvotteluiden voiman neuvoteltaessa työehdoista. Eduskunta ei voi korvamerkitä rahaa tietyille työmarkkinoille. Sen sijaan yhdessä työmarkkinoiden kanssa kolmikantaneuvotteluilla on mahdollisuus parantaa sote-alan veto- ja pitovoimaa jos tahtoa näille neuvotteluille löytyy.

Sosiaali- ja terveysalan työoloihin sekä mahdollisuuksiin tulee löytää myös vetovoimaa lisääviä tekijöitä. Ministeri Kiurun esittämä poikkihallinnollinen työryhmä on jo aloittanut työn sote-alan henkilöstön riittävyyden ja saatavuuden turvaamiseksi. Yhtenä merkittävänä tekijänä työryhmä korostaa panostuksia mm. laadukkaaseen johtamiseen sekä psykososiaalisten riskitekijöiden vähentämiseen. Alan vetovoima on kiinni useista tekijöistä, joiden parantamiseen haluamme sitoutua.

SDP on tehnyt selväksi, että olemme sitoutuneet palkkaharmonisointiin työtehtävän mukaiselle ylimmälle tasolle. Kaikki puolueet eivät ole tähän sitoutuneet ja ovat sen sijaan toistuvasti takertuneet siihen tosiasiaan, että hyvinvointialueiden eroista johtuen palkkaharmonisoinnin lopulliset kustannukset varmistuvat vasta myöhemmin. Onkin aiheellista kysyä, ovatko kaikki puolueet yhtä lailla sitoutuneita palkkojen harmonisointiin vai ovatko jotkut puolueet valmiita luomaan epäreilun tilanteen, jossa samasta työstä ei saa samaa palkkaa?