SDP:n Kim Berg: Pakkotöihin ei ole vielä syytä pakottaa

29.4.2020

Kansanedustaja Kim Bergin (sd) mukaan yliopisto- ja keskussairaaloissa on otettu käyttöön valmislain mukaiset terveydenhoitoalan työvelvoitteet eli pakkotyö, vaikka siihen ei ole ollut muuta tarvetta kuin työnantajien intressit.

Hoitajataustainen Berg kertoo saaneensa sairaaloista viestejä, joiden mukaan hoitohenkilökuntaa on valmiuslain nojalla pakotettu ylitöihin ja siirretty kesälomia. Bergin mukaan koronaepidemian vuoksi ei vielä kuitenkaan olla tilanteessa, jossa näitä äärimmäisiä keinoja voisi ottaa täysimääräisesti käyttöön.

– Valmiuslakia ei tule soveltaa ennen kuin olemme tilanteessa, jossa poikkeusten käyttö on välttämätöntä ja viimesijainen keino työntekijäresurssien turvaamiseksi, Berg toteaa.

Jos tilanne jatkuu näin, on Bergin mukaan vaarana, että terveydenhuollolle elintärkeä henkilökunta uupuu ennen aikojaan. Siitä seuraisin vakavia ongelmia, jos pakkotyötä jouduttaisiin tällöin ottamaan laajamittaisesti käyttöön. Hän muistuttaa työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan todenneen, että yhteiskunnan kriittisten toimintojen turvaaminen edellyttää kriittisillä aloilla työskentelevien jaksamisen turvaamista.

– Tätä pykälää eivät työnantajat nyt noudata. Jos epidemia pitkittyy, se voi johtaa henkilöstön kuormittumiseen. Nyt olisi äärimmäisen tärkeää pitää huolta siitä, että henkilöstö ei pala jo nyt loppuun. Valmiuslakia ei tule soveltaa lyhytnäköisesti työnantajan omien etujen mukaisesti, valiokunnan jäsen Berg sanoo.

Bergin mielestä on erikoista, että samalla kun suunnitellaan yt-neuvotteluja henkilökunnan lomauttamiseksi, turvaudutaan valmiuslain toimiin.

– Työnantajilla on nyt velvollisuus huolehtia työntekijöiden terveydestä ja turvallisuudesta ja heidän jaksamisensa yksilöllisestä arvioimisesta, Berg muistuttaa.