Sdp:n Kim Berg: Lasten, nuorten ja iäkkäiden tuki tulee kreivin aikaan

Hallitus ehdottaa rahoitusta lasten ja nuorten hyvinvointiohjelmaan. Kuntien valtionosuudella tuettaisiin lapsia, nuoria ja perheitä koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa 112,3 miljoonalla eurolla. Varoja kohdistetaan mm. perheiden matalan kynnyksen palveluihin sekä lasten sekä lasten ja nuorten mielenterveyspalveluihin.

– Tuki on nyt erityisen tärkeää, jotta koronaepidemian vuoksi aiheutuneet sosiaaliset ongelmat eivät pitkity ja emme ajaudu samanlaiseen tilanteeseen kuin 1990-luvun laman jälkeen, kansanedustaja Kim Berg (sd) sanoo.

Lisäksi hallitus ehdottaa iäkkäiden palvelujen varmistamiseksi 60 miljoonan euron lisärahoitusta. Varoja kohdistetaan muun muassa kotihoidon asiakkaiden etä- ja kotikuntoutuspalveluihin, hyvinvointia ja toimintakykyä tukeviin toimiin ympärivuorokautisessa hoidossa ja omaishoitoperheiden erityistukeen.

Bergin mielestä iäkkäiden hyvinvoinnin ja toimintakyvyn tukeminen on myös erityisen tärkeää, koska mitä pidempään liikkuminen ja kuntoutus on jäänyt vähälle, sitä suuremmalla todennäköisyydellä sen palautuminen vaikeutuu huomattavasti.