SDP:n Kim Berg: Kuntien on syytä maksaa normaali palkka koronakarenssin ajalta

22.4.2020

Kansanedustaja Kim Berg (sd) pitää täysin kohtuuttomana, että korona-altistuksen takia karanteeniin passitetuilta työntekijöiltä pidätetään karanteeniajalta palkka, minkä vuoksi työntekijä joutuu hakemaan erikseen Kelalta palkan korvaavaa tartuntatautipäivärahaa.

Berg viittaa Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksessa ja Vaasan keskussairaalassa sattuneisiin tapauksiin, joissa työssään koronavirukselle altistuneet ensihoitajat ja sairaanhoitajat joutuivat 14 päivän karanteeniin. Heidän täytyisi odotella palkan korvaavaa päivärahaa jopa kolme kuukautta Kelan ruuhkien vuoksi.

Vantaan kaupunki ilmoitti viime viikolla saamansa palautteen jälkeen korjaavansa menettelynsä ja suostui maksamaan työntekijöille karanteeniajalta normaalin palkan, joka peritään myöhemmin takaisin, kun työntekijä saa Kelan päivärahan.

Yksittäisten työntekijöiden niskoille ei tällaista ylimääräistä taloudellista rasitetta ja huolta tule sälyttää muutenkin raskaana aikana, myös Kuntaliiton valtuuskunnan varapuheenjohtajana toimiva Berg painottaa.

– On täysin kohtuutonta, että pienipalkkaisilta hoitajilta menisi noin puolen kuun palkka, koska heidät on ohjattu karanteeniin työssä tapahtuneen korona-altistuksen vuoksi, hoitajataustainen Berg sanoo.

Bergin mielestä sosiaali- ja terveysministeriön olisi nyt hyvä vedota kuntia edustavaan Kunnalliseen työmarkkinalaitokseen, jotta se ohjeistaisi kuntia maksamaan normaalisti palkan karenssiajalta ja hakemaan sitten itse korvaukset Kelalta.

Vaikka työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta karanteeniajalta, jos työntekijää ei ole todettu sairaaksi, nykyisessä kriisissä on kaikkien osapuolten syytä joustaa säädöksistä, Berg sanoo.

– Vetoan Kuntatyönantajaan, että tässä kaikkia koskettavassa poikkeustilanteessa palkat maksettaisiin normaalisti ja reilusti työntekijöille, jotka tekevät vastuullista työtä hankalissa ja stressaavissa olosuhteissa meidän kaikkien hyväksi, Berg sanoo.