SDP:n Kim Berg: Kriisivalmiuden osalta tarvitaan pohjoismaista yhteistyötä

Pohjoismaiden neuvosto päätti äskettäin vuosittaisen istuntonsa Kööpenhaminassa. Istunto oli ensimmäinen fyysisesti järjestetty kohtaaminen pandemian alkamisen jälkeen. Keskustelussa käytettiin paljon puheenvuoroja siitä, kuinka koronapandemiaa olisi Pohjoismaissa voitu hoitaa yhteistyön kautta merkittävästi paremmin.

Istuntoon osallistuneen Kim Bergin (SDP) mielestä nyt on katsottava eteenpäin ja panostettava pohjoismaiseen yhteistyöhön. Hän kiinnittää huomiota muun muassa Jan-Erik Enestamin tuoreeseen raporttiin pohjoismaisesta siviilikriisinhallintavalmiudesta, joka esiteltiin istunnossa.

– Raportissa on useita ehdotuksia, joita meidän on selvitettävä ja toteutettava. Esimerkiksi yhteistyöministereille tulisi antaa selkeä mandaatti yhteisen pohjoismaisen siviilikriisinhallinnan poliittiselle ohjaukselle. Pohjoismaiselle siviilikriisinhallinnalle voitaisiin perustaa yhteinen yksikkö, sanoo kansanedustaja Kim Berg.

Yksikkö valmistaisi Pohjoismaita varautumaan pandemioihin, sään ääri-ilmiöihin, tulviin, metsäpaloihin sekä suuriin pakolais- ja muuttoliikkeisiin. Tavoitteena on myös yksityisen ja kolmannen sektorin osallistaminen yhteistyössä. Lisäksi raportissa ehdotetaan selvitettäväksi yhteisiä huoltovarmuusvarastoja. Varastot voisivat olla kahden tai useamman maan yhteisiä, riippuen siitä mikä tilanteessa on logistiikan kannalta kaikista tarkoituksenmukaisinta.

– Suomessa huoltovarmuusvarastoistamme oli paljon hyötyä pandemian aikana. Samalla pohjoismaat hyötyvät varmuusvarastoihin liittyvästä yhteistyöstä. Yhteistyö voi antaa paremmat edellytykset turvata sellaisten tuotteiden saatavuus, joita voidaan lyhyellä varoitusajalla tarvita suuriakin määriä, Kim Berg sanoo