SDP:n Kim Berg: Kirurginen päivystysvalmius on nyt turvattu

SDP:n kansanedustajan, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenen Kim Bergin mukaan on erittäin tärkeää, että perjantaina voimaan tulevalla asetuksella varmistetaan keskussairaaloiden edellytykset päivystysajan leikkauksiin.

Valtioneuvosto on päivittänyt erikoissairaanhoidon ns. keskittämisasetuksen, jolla turvataan kirurginen päivystysvalmius eri puolilla Suomea tinkimättä laadusta, vaikuttavuudesta ja potilasturvallisuudesta.

– Keskussairaaloissa voidaan tehdä jatkossa vaativampia kirurgisia leikkauksia ja erityisvastuualueilla voidaan osin sopia tiettyjen leikkausten sairaalakohtaisten lukumäärien alittamisesta, jos edellytykset muutoin täyttyvät. Asetuksella myös vahvistetaan Vaasan keskussairaalan asema asiakas- ja potilasturvallisuuden kansallisena keskuksena, Kim Berg iloitsee.

Asetusmuutoksella edistetään alueellisen työnjaon toteutumista. Tiettyjen syöpätyyppien leikkaushoidot on poistettu yliopistosairaaloihin keskitettävän erikoissairaanhoidon listalta. Niitä voi jatkossa tehdä tietyin edellytyksin myös keskussairaaloissa. Sairaalakohtaiset leikkausten lukumäärät voidaan alittaa tekonivelkirurgiassa, selkäkirurgiassa sekä rinta-, peräsuoli-, paksusuoli- ja munuaissyövän leikkauksissa, jos se on tarpeen etäisyyksien ja väestön palvelutarpeen vuoksi.

– Riittävä ympärivuorokautinen päivystys sekä laatu, potilasturvallisuus, osaaminen ja hoidon kokonaisuus tulee varmistaa yhteistyössä yliopistosairaalan kanssa, Berg toteaa.

Keskittämisasetuksessa luetellaan ne tehtävät, jotka keskitetään vain viiteen yliopistosairaalaan.