SDP:n Kim Berg: Kaivattuja panostuksia työhyvinvointiin

Marinin hallitus on tehnyt päätökset työllisyyttä ja 110 miljoonaa euroa julkista taloutta vahvistavista toimista. Nyt päätetty kokonaisuus on yksi osa hallituksen lukuisista työllisyyspäätöksistä, joita on tehty pitkin hallituskautta.

SDP:lle työelämäasiat ovat erityisen tärkeitä. Marinin hallitus onkin pystynyt neuvottelemaan tasapainoisen kokonaisuuden, joka edistää työllistymistä ja vahvistaa julkisen talouden ja sitä kautta hyvinvointivaltion kestävyyttä.

– Oikeus työhön on perusoikeus, jonka toteutuminen vaatii julkisen vallan pitkäjänteisiä ja tuloksellisia politiikkatoimia. Niitä on tänään tehty, toteaa kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan sekä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Kim Berg.

Panostuksia tehdään opiskelijoiden jaksamisen ja opiskelukyvyn parantamiseksi. Korkeakouluopiskelijoiden mielenterveyspalveluiden vahvistamiseen lisätään vuosina 2023-2026 YTHS:n rahoitusta 1 miljoonalla eurolla vuodessa, eli yhteensä 4 miljoonaa euroa.

– Erityisesti työuransa alkutaipaleella olevien nuorten on tärkeää saada työuran syrjästä kiinni. Tämä ei kuitenkaan onnistu, jos nuoret uupuvat jo opiskelujen alussa. Pandemia ei saa olla esteenä nuorten työelämään pääsylle. Samalla on kuitenkin ensiarvoista pitää siitä kiinni, että heidän jaksamistaan työelämässä tuetaan, Berg toteaa.

Työkyvyn tukemiseksi ja työelämässä pysymiseksi hallitus käynnistää myös työturvallisuuslain uudistuksen. Tavoitteiden toteuttamiseksi säädetään psykososiaalisen kuormituksen ennaltaehkäisystä, arvioinnista, mittaamisesta ja seurannasta sekä työsuojelun näkökulmasta välttämättömistä oikeuksista ja velvollisuuksista muuttuvassa työelämässä.

– Työhyvinvoinnin tukemisella on valtava merkitys työssä jaksamisen kannalta. Työssä jaksaminen taas tukee työllisyyttä. Esimerkiksi työturvallisuuslain uudistuksella on merkittäviä vaikutuksia työhyvinvointiin, Berg sanoo.

Berg suuntaa katsetta myös tulevaan:

– Jatkossa olisi hyvä löytää ratkaisuja myös työntekijöiden oikeuteen tehdä osa-aikatyötä tiettyjen ehtojen täyttyessä. Näitä olisivat esimerkiksi työssä jaksaminen tai ikääntyneiden vanhempien hoitaminen, Berg päättää.