SDP:n Kim Berg: Islanti näyttää tietä, kuinka voimme saavuttaa palkkatasa-arvon

Pohjoismaiden neuvoston Hyvinvointi Pohjolassa -valiokunta vieraili tällä viikolla Islannissa. Kansanedustaja Kim Berg (SDP) osallistui vierailun aikana keskusteluihin ja kokemusten jakamiseen samapalkkaisuusohjelmasta. Bergin mukaan Islannin ratkaisumalli voisi sopia myös Suomeen.

Lyhyesti sanottuna Islanti hyväksyi vuonna 2018 lain, joka velvoittaa kaikki yli 25 työntekijän työpaikat laatimaan tasa-arvosuunnitelman tai sisällyttämään tasa-arvokysymykset henkilöstöpolitiikkaansa. Aikaisemmin tämä oli vapaaehtoista. Jos yritys tai työpaikka onnistuu saavuttamaan kaikki laissa asetetut vaatimukset ja tavoitteet, yritykselle voidaan myöntää samapalkkaisuustodistus. Tämä on kannustanut yrityksiä tekemään tasa-arvotyötä ja mm. lisäämään hyvinvointia, ehkäisemään häirintää ja antamaan kaikille työntekijöille samat mahdollisuudet jatkokoulutukseen.

”Olemme Pohjoismaiden neuvostossa tulleet siihen tulokseen, että asiaan voisi olla hyvä saada pohjoismainen ratkaisu. Pohjoismainen samapalkkaisuustodistus voisi edistää tasa-arvotyötä koko Pohjolan työmarkkinoilla. Tätä ehdotusta kannattaa työstää. Joka tapauksessa samapalkkaisuustodistus voisi kiinnostaa Suomea ja uskon, että monet yritykset ovat hyvin kiinnostuneita tasa-arvokysymyksistä ja haluaisivat saada todistuksen, jos ne täyttävät kriteerit”, Kim Berg sanoo.

Samapalkkaisuustodistus ei kuitenkaan ratkaise kaikkia ongelmia.

”Todistus siitä, että samasta työstä maksetaan samaa palkkaa, ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että on monia naisvaltaisia ​​aloja, joilla on selvästi alhaisemmat palkat kuin muilla toimialoilla. Tätä ongelmaa ei voida ratkaista samapalkkaisuustodistuksella. Tämän takia tarvitsemme myös ammattiyhdistysliikettä, joka tekee työtä palkkojen ja työolojen parantamiseksi työmarkkinoilla”, Kim Berg toteaa.