SDP:n Kim Berg: Hoitohenkilöstöpulan ratkaisemiseen tarvitaan välittömiä toimia

Koulutetusta terveydenhuoltohenkilöstöstä on pulaa. Coronapandemia puolestaan pahensi tilannetta entisestään. Omassa vaalipiirissään hoitajat ovat nyt useissa mielipidekirjoituksissa tehneet hälytyksiä työkuormituksesta.

– Monet kuvaavat, miten he tekevät 2-3 hoitajan työtä suuren stressin aikana. Stressi koetaan niin suureksi, ettei ehdi ruokailuun, vaan syö vuoron päätyttyä. Päivittäin sairaanhoitajia ei ole riittävästi sairauslomautusten takia. Suurin ongelma on liian vähän henkilöstöä. Meidän on otettava hoitajien huolet vakavasti ja ratkaistava tämä kriisi ennen kuin on liian myöhäistä, kansanedustaja Kim Berg (SDP) sanoo.

Hallitus käynnistää sosiaali – ja terveysministeriön johdolla poikkihallinnollisen ohjelman sosiaali – ja terveydenhuollon henkilöstön saatavuuden turvaamiseksi sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

– Se on hyvä juttu. Mutta se ei riitä. Toimenpiteet riittävän hoitohenkilöstön varmistamiseksi on nyt sovittava välittömästi kolmikantaisesti. Meidän on nopeasti lisättävä kiinnostusta työskennellä terveydenhuollossa ja huolehdittava siitä, että koulutettua henkilöstöä on riittävästi. Työssään jaksavaa ja viihtyvää henkilöstöä. Jos emme onnistu siinä, potilasturvallisuus voi olla uhattuna eri puolilla maatamme, kun miehitys on jo vähäistä, Kim Berg sanoo.