SDP:n Kim Berg: Hallitus sai linjattua tärkeistä muutoksista hyvinvointialueiden rahoituslakiin

18.11.2022

Kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Kim Berg kiittää hallitusta siitä, että yliopistollisia sairaaloita ylläpitävien hyvinvointialueiden lisärahoitusta ollaan edistämässä. Suomessa on viisi yliopistollista sairaalaa.

– On erittäin hyvä, että yliopistosairaaloille valmistellaan lisärahoitusta. Tämä auttaa turvaamaan tärkeää tutkimus- ja kehittämistoimintaa, jolla on valtava merkitys koko terveydenhuollolle esimerkiksi uusien, vaikuttavien hoitomuotojen löytämisessä, Berg sanoo.

Yliopistosairaaloiden lisärahoituksen toteuttamiseksi hyvinvointialueiden rahoituslakiin ollaan lisäämässä uutta rahoituksen määräytymistekijää vuodesta 2024 eteenpäin.

– Kyseessä olisi siis lisärahoitus sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä se ei vähentäisi hyvinvointialueiden muuta sote-rahoitusta. Uuden määräytymistekijän lisäämisellä saataisiin turvattua myös rahoituksen jatkuvuutta, kertoo Berg.

– Samalla kaikkien hyvinvointialueiden toiminnan järjestämiselle tuli hyviä uutisia, kun pysyvän siirtymätasauksen alarajaa esitetään muutettavaksi 50 euroon asukasta kohden. Myös meillä Pohjanmaan hyvinvointialueella päätös on keskeinen, koska aikaisempi rajasumma oli 100 euroa, Berg toteaa lopuksi.

Jaa sosiaalisessa mediassa