SDP:n Kim Berg: Alipalkkauksesta kärsivät työntekijät, rehelliset yrittäjät ja koko yhteiskunta

Närpiössä viime aikoina julkisuutta saaneet ulkomaalaisten työntekijöiden kiskontaepäilyt eivät valitettavasti ole ainoita laatuaan, vaan ympäri maata on ilmennyt tapauksia, joissa työntekijät eivät ole saaneet heille kuuluvia palkkoja eikä työehtoja ja työlainsäädäntöä ole noudatettu. Vaasalainen kansanedustaja Kim Berg vaatii lisätoimia rikollisen toiminnan kitkemiseksi suomalaisesta työelämästä.

– Yleisesti voidaan sanoa, että Närpiössä on onnistuttu hyvin ulkomaalaisten työntekijöiden kotoutumisessa. Närpiön tarina on hyvä esimerkki siitä, miten entinen muuttotappiokunta on onnistunut kääntämään suunnan kohti kasvua, Berg sanoo.

Bergin mukaan keskustelun varsinainen ydin ei ole Närpiössä, vaan tahallisessa työntekijöiden alipalkkauksessa ja ongelmaan puuttumisessa. Bergin mielestä työelämän pelisäännöistä piittaamattomuus on paljon yhtä paikkakuntaa tai toimialaa suurempi kysymys.

SDP on hallitusohjelmassa sitoutunut selvittämään uusia keinoja puuttua tahalliseen tai törkeän huolimattomaan alipalkkaukseen. Nykyiset keinot eivät Bergin mukaan ole riittäviä.

– Tarvitaan parempaa sääntelyä ja tehokkaampia työkaluja, joilla epäkohtiin voidaan puuttua. Sanna Marinin hallituksen tuoreissa työllisyyspäätöksissä on onneksi vastauksia tämän ongelman ratkaisemiseksi, Berg sanoo.

– On tärkeää, että rikoslaki käsittelee työsyrjintää, kiskontaa ja petoksiin liittyviä kysymyksiä eikä niiden soveltamiseen liity tulkintavaikeuksia. Tämän jälkeen rikosten vanhentumisaikoja saatetaan joutua pidentämään. Usein tapaukset ovat niin monimutkaisia, että ne ehtivät vanhentua ennen kuin poliisi ja syyttäjä ovat asianmukaisesti selvittäneet ne, Berg sanoo.

Berg haluaa korostaa, että kaikki hyötyvät siitä, että yhteiskunnassa suhtaudutaan työelämän rikkomuksiin vakavasti. Reilut työehdot takaavat reilun kilpailun ja hyödyttävät lopulta koko elinkeinoelämää.

– On hyvin tärkeää, että myös työntekijät ovat tietoisia omista oikeuksistaan ja yhteiskunnan pelisäännöistä heti Suomeen saavuttuaan. Ammattiliitoilla on tässä tärkeä rooli. Olen ymmärtänyt, että Närpiön paikalliset ammattiosastot ovat auttaneet kääntämään työelämää koskevaa perustietoa esimerkiksi vietnamin kielelle. Tätä tärkeää työtä on jatkettava, Berg sanoo.