SDP:n Kiljunen: väliraportista vakaa linja kuntien pureskeltavaksi

SDP:n kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan valiokuntavastaava Anneli Kiljunen pitää tervetulleena askeleena sote-uudistuksen väliraporttia. Keskeistä siinä on, että kokoomuksen ja SDP:n eduskuntaryhmien puheenjohtajien Petteri Orpon ja Jouni Backmanin johdolla tehty sote-linjaus vahvistuu.

– Uudistuksessa tarvitaan nyt vakautta tempoilun sijaan. Iso ja historiallisen tärkeä uudistus pitää tehdä huolella. Väestömme vanhenee ja sosiaali- ja terveyspalvelujen tarvitsijoita tulee olemaan tulevina vuosikymmeninä suhteessa työikäisiin huomattavasti nykyistä vähemmän. Tästä johtuu taloutemme kestävyysvaje. Se on nyt EU:n arvion mukaan suurempi kuin esimerkiksi Italiassa. Ellemme tee merkittäviä uudistuksia palveluiden järjestämiseen, ei hyvinvointipalveluita voida järjestää laadukkaina ja kaikille avoimina, Kiljunen sanoo.

Kiljusen mukaan uudistuksessa on tärkeää kuunnella seuraavaksi laajasti palveluiden käyttäjiä ja toteuttajia.

– Pallo siirtyy nyt kunnille. On tärkeää, että kuntien ääni saadaan kuuluviin. Myös peruspalveluministerin pyyntö saada kommentit myös potilas- ja työntekijäjärjestöiltä on hyvä. Tämä uudistus on niin iso ja tärkeä, että siihen tarvitaan mahdollisimman laajaa kentän viisautta tueksi, Kiljunen summaa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain valmisteluryhmä luovutti väliraporttinsa peruspalveluministeri Susanna Huoviselle tänään. Väliraportissa täsmennetään hallituksen kunta-sote -koordinaatioryhmän linjauksia.