SDP:n Kiljunen terveysjättien johtajien ulostulosta: ”Eikö ahneudelle ole mitään rajaa?”

10.3.2019

SDP:n kansanedustaja Anneli Kiljunen kummastelee yksityisten terveysyritysten johtajien sunnuntaista ulostuloa Helsingin Sanomissa sote-palveluiden rajoituslakien purkamisesta. Kiljunen pitää välttämättömänä, että kuntien sote-palveluiden hallitsemattomia ulkoistuksia hillitään myös hallituksen maakunta- ja sote-uudistuksen kaaduttua.

‒ Yksityisten terveysyritysten johtajien ulostulo on osoitus terveysjättien ahneudesta. Vähintä, miten niiden tulisi tehdä nyt, olisi saattaa oma palvelutuotanto sellaiseen kuntoon, että niihin voidaan luottaa. Vielä tuoreessa mielessä ovat vanhustenhoidon ongelmat, jotka ovat aiheutuneet harkitsemattomasta voitontavoittelusta ikäihmisten palveluissa. Hallituksen soten kaaduttua terveysjätit ovat nyt rientäneet vaatimaan itselleen lisää markkinoita hallituksen soten kaaduttua, Kiljunen toteaa.

Kiljunen korostaa, että hallituksen säätämiä kuntien sote-palveluiden ulkoistusten rajoituslakeja tarvitaan edelleen. Hän katsoo, että lait olisi syytä pitää voimassa ainakin, kunnes soten tulevaisuudesta saadaan selvyys viimeistään seuraavalla vaalikaudella uuden hallituksen toimesta.

‒ Muuttuneessa tilanteessa on huolehdittava siitä, että kunnat eivät tee lyhytnäköisiä ratkaisuja ulkoistuksiin ryhtymällä. Kyllä terveysjättien on nyt laitettava jäitä hattuun, kunnes epävarmuus sote-uudistuksen ympärillä saadaan hallituksen jäljiltä taas asettumaan, Kiljunen päättää.

Jaa sosiaalisessa mediassa