SDP:n Kiljunen: sote-uudistus mahdollistaa paremmat palvelut

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan vpj Anneli Kiljunen on erittäin tyytyväinen sote-uudistukseen. Uudistus on välttämätön, jotta voimme parantaa ihmisten yhdenvertaista mahdollisuutta saada tarvittavat sosiaali ja terveyspalvelut. Uudistus mahdollistaa myös entistä parempien palveluiden kehittämisen ja saatavuuden.

– Meidän on poistettava hallinnollisia esteitä, tehostettava palveluita, saatava niihin entistä enemmän vaikuttavuutta. Hyvinvointi ja terveys on meille kaikille tärkeä. Meidän on voitava luottaa siihen, että saamme tarvittavat palvelut eri elämän tilanteeseen. Tämä on asia, josta emme saa tinkiä, Kiljunen toteaa.

Kiljusen mukaan tärkeää on, että palvelut saa ”yhdestä luukusta”.

– Erittäin hyvänä näen sosiaali- ja terveyspalvelujen vahvan integraation, sillä tämä mahdollistaa nyt parempien palveluiden kehittämisen ja huomioi paremmin asiakkaiden kokonaisvaltaisen palvelutarpeen. Asiakasta ei pompotella, vaan hän saa jatkossa nykyistä laadukkaampaa ja parempaa palvelua. Tyytyväinen olen myös sosiaalipalveluiden tasa-arvoisen aseman terveyspalvelujen rinnalla, jota se ei ole ollut tähän mennessä, Kiljunen sanoo.

Nyt on tärkeä kuulla kuntien ja eri tahojen näkemykset uudistuksesta.