SDP:n Kiljunen sanoo ”da” lisäpanostuksille venäjän kieleen

Kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd.) iloitsee eduskunnan puhemiesneuvoston ja eduskuntaryhmien esityksestä tukea erityisesti nuorten venäjän kielen ja kulttuurin opiskelua nykyistä enemmän.

– Venäjä oli viime vuonna Suomen suurin kauppakumppani. Venäjän merkitys Suomelle kasvaa jatkuvasti mm. lisääntyvän matkailun vuoksi. Maiden välisen rajan ylitti noin 10,6 miljoonaa matkustajaa vuonna 2011 ja rajavartiolaitoksen arvion mukaan määrä kaksinkertaistuu tämän vuosikymmenen aikana. Jos viisumivapaus tulevaisuudessa toteutuu, matkailijoiden määrä kasvaa entisestään, Kiljunen arvioi.

– Tästä syystä on välttämätöntä, että Suomesta löytyy venäjän kielen taitoa ja kulttuurin osaamista  huomattavasti nykyistä enemmän, Kiljunen toteaa.

– Tällä hetkellä vain noin 2 % peruskoululaisistamme opiskelee jossain vaiheessa venäjää. Se on ehdottomasti liian alhainen luku ajatellen myös maamme talouden tulevaisuutta. Nyt perustettavaksi esitettävä rahasto, joka jakaisi stipendejä nuorille venäjän opiskeluun ja tukisi venäjän kieltä ja kulttuuria edistäviä hankkeita Suomessa, tuleekin enemmän kuin tarpeeseen, Kiljunen kiittelee.

Kiljusen mukaan myös Kaakkois-Suomessa on vahvistettava venäläisten tuomaa myönteistä kehitystä parantamalla rajanylityspaikkojen toimivuutta, palvelutarjontaa sekä liikenneverkostoa.  Kiljunen näkee myös Itä-Suomen koulun kehityksen tärkeänä.

– Meidän tulee vahvistaa Itä-Suomen venäjän kielen ja kulttuurin osaamista tulee entisestään. Tästä syystä Itä-Suomen koulun asemaa tulee edelleen kehittää tukemaan näitä tavoitteita. Keskustelut venäjän osaamisen heikentämisestä ja Itä-Suomen koulun lakkauttamisesta Lappeenrannassa eivät ole perusteltuja – pikemmin päinvastoin, Kiljunen sanoo.

– Samalla linjalla on myös hallitus, joka rakenneuudistusratkaisun yhteydessä on päättänyt Venäjää koskevasta toimenpidepaketista. Venäjä on meille suuri mahdollisuus, Kiljunen toteaa.