SDP:n Kiljunen: Kuinka hallitus aikoo varmistaa yrityksiä tukevien ELY-keskusten resurssit?

Kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd.) esitti eduskunnan kyselytunnilla 26.3.2020 voimakkaan huolensa pk-yrityksien, yksiyrittäjien ja freelancereiden taloudellisesta ahdingosta koronavirustilanteessa ja ELY-keskusten resursseista.

– Yritykset hakevat tukea ELY-keskuksilta muun muassa vuokriin ja muihin perusmenoihin. Ongelmaksi on kuitenkin tullut, että hakemusten määrä on kasvanut räjähdysmäisesti eivätkä ELY-keskukset ole pystyneet vastaamaan yritysten tarpeeseen. Mitä hallitus tekee ELY-keskusten toiminnan parantamiseksi, jotta yritykset ja yksinyrittäjät, mm. kampaajat, selviytyisivät koronakriisistä? Kiljunen painotti.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä vastasi kysymykseen, että jopa 150 000 yrittäjän siirtyessä hakemaan tukia ELY-keskuksilta tulevat nämä olemaan ”totaalisen tukossa”. Lintilän mukaan ministeriö valmistelee nopealla aikataululla mallia, jossa kunnat olisivat ohjaajatekijä yrityspalveluiden ja tukien järjestämisessä.

Kiljunen on tyytyväinen hallituksen nopeisiin toimiin yksinyrittäjien tilanteen parantamiseksi.

– Tämä vaikea tilanne on yhdistänyt sekä yritykset että työntekijät. Monet yrittäjät ovat sanoneet, että samalla kun yritämme pelastaa yrityksiä, tärkeä on pitää huolta työntekijöistä ja heidän hyvinvoinnistaan, sillä työntekijät nostavat jälleen yritykset ja yhteiskunnan jaloilleen, Kiljunen summaa.